Зашто је овај "скупи" тренд експлодирао последњих година, па од некадашњег луксуза резервисаног за појединце и оне са већим примањима, прерастао у облик помоћи која се подразумева сада за сваког ученика, питање је на које су мишљења просветних радника подељена.

Инсистирање на што бољим оценама

- Две ствари су кључне када се говори од узимању приватних часова а то су: "Инсистирање не на знању, него на оценама". Систем то тако намеће, јер било какво даље напредовање и школовање захтева добре оцене, тако да, родитељу је у интересу да му дете има што боље оцене како би имало веће шансе и више избора. А друга ствар, која је уско повезнана са тим је никаква самосталност ученика. То је одговорност родитеља, јер су превише преузели на себе, и дете није усвојило радне навике - каже за наставница Француског језика Мирјана Шпехер.

Она објашњава да се са овим веома рано крене, и у циљу да што више помогну својој деци, родитељи нису свесни да ово у њиховом даљем образовању постне навика, и да се касније никада не осамостале у учењу.

- Да ли жеља да буде најбољи, да има најбоље оцене, и нестрпљење да то дете уради полако па му родитељ помогне, па и уради нешто уместо њега, нацрта му, и напише, тако да врло рано се крене са овим сервисом, још у основној школи. И тако се дете навикне на то, и не развије самосталност у раду, па кад дође у 5 разред нађе се у веома незгодној ситуацији јер је градиво обимније, више је предмета а оно не зна како да се снађе само. Родитељ који нема времена да му се посвети, или не зна тај део градива, одлучује се да му плаћа часове - каже професорка.

Фото: Pixabay

 

Она објашњава да тако настаје један зачарани круг који постаје навика, и да деца после узимају часове и за оне предмете где им помоћ не треба, јер на редовном часу више не показују заинтересованост, и не желе ни да покушају сами да раде.

Наставница Шпехер каже да због овог многа деца не изграде самопоуздање и самосталност касније у животу. Према њеним речима, заштитнички однос родитеља према деци накада доводи до тога да се родитељ превише укључује у све дечије активности, и да их некада несвесно не пусте да покажу свој максимум и да ли му је помоћ заиста потребна.

Ко узима часове и колико често

Приватни часви били су намењен углавном за децу којима је за разумевање градива било потребно додатно објашњење за шта често на редовном часу није било времена, међутим, према речима предавача који држе овај вид наставе, додатне часове све више узимају добри ђаци који желе да знају више.

- Обично часове узимају добри ђаци, који имају добре оцене а не лоши. Просто имају осећај да сами не могу да постигну оно што је предвиђено. Хоће да знају али се не сналазе у тренутним условима - каже наставник Хемије Будимир Лазић.

Највећи проценат узимања часова је од стране родитеља, тврди Милорад Антић, прдседник Форума средњих стручних школа, а као разлог је то да буду сигурни да ће деца да науче и савладају предвиђени програм, и контролу да ли то раде или не раде. Према нњеговим речима, највећа заинтересованост за видом додатне наставе која се плаћа је на великим централним Општинама, док је по мањим и селима то мање заступљено.

Антић сматра да осим великих очекивања родитеља, потреба за насовом један на један је узрокована и томе што деца нису на време створили радне навике и осамосталили се приликом учења.

- Нико их није научио ни кући ни у школи, шта су радне навике и како се учи и на који начин да савладају основни план и програм. Од првог часа треба да се баве тим - каже наш саговорник.

За приватне часове родитељи подижу кредит

У зависности од сопствених примања, према неким незваничним подацима, родитељима у већини случајева није тешко да плате неколико приватних часова да дете уз помоћ професионалца савлада градиво које му не иде. Међутим, постоје породице које од својих скромних примања не могу да издвоје овај вид учења те се одлучују на позајмицу.

- Без обзира да ли су одлични или су мало лошији, приватне часове узима већина. Чак и када неемају паре, родитељи подигну кредите да би дете научило и савладало наставу на овај начин. То раде зато што хоће да буду сигурни да ће дете да савлада и да добије жељену оцену - каже Милорад Андић, председник Форума средњих стручних школа.

Заинтересованост за часове већа од пандемије

Приватни часови били су углавном популарни пред полагање матуре, пријемног испита за факултет па и неког важног теста, међутим, према речима Будимира Лазића, наставника хемије у ОШ Јован Поповић, од настанка короне то се променило, и часови су тражени подједнако током целе године.

Фото: М.Анђела

 

- Пре короне може се рећи да су деца највише узимала часове за припрему пред завршни тест или пријемни испит, међутим, доста су деца у проблему од настанка короне, тешко се сналазе, па овако комбинованом наставом треба им више помоћи него што им је требало пре. Ја дуго држим часове али последње две године, приметио сам да већина приватне часове узима знатно чешће и током целе године, рецимо два три пута месечно, да буду у континуитету са градивом константно - каже наставник.

Он објашњава да за овакво стање не може да криви децу, јер су се због епидемилошке ситуације и губитку наставе нашли у великом проблему чак и најбољи ученици. Он објашњава да нису криви ни наставници ни наставни програм, али да су тренутни услови такви да захтевају додатну помоћ.

Приватни часови за страни језик углавном за конверзацију

Према мишљењу наставника страног језика, додатни часове нису неопходни, али нису ни лош избор када је у питању страни језик за нког ко жеи више знања, јер се на њима може вежбати конверзција која углавном ученицима недостаје.

- Ја сам некако имала срећу да имам ђаке који су увек желели више, што није уопште лоше. Приватни часови за страни језик нису уопште лоши, али сам ја увек гворила да су они намењени само да се вежба, поготово конверзација, јер деца обично немају са ким да причају на изабраном језику, а такође и граматика - каже наставница Француског језика Мирјана Шпехер.

Цена по часу до 2.000 динара

Цена приватних часова углавном је иста код свих предавача јер се по неком неписаном првилу сви прилагођавају једни другима па су разлике углавном минималне. Оно што се разликује јесте цена за друштвене предмете који се крећу од 1.000 до 1.200 и природне предмете који су нешто скупљи и коштају од 1.800 до 2.000 динара.

Ово је цена за индивидуалну наставу, где наставника ради само једним учеником, док је у групи од два и више ученика ова цена мало нижа.

Јако популарна у последње време постала је и настава онлајн, где ученик такође има потпуну пажњу наставника али преко рачунара али кошта знатно мање. Иако на први поглед не игледа као износ који не може свак да издвоји, када се узме убзир већи број часова и за више педмета рачуница изађе и до 2.000 евра.

Плаћају приватне часове и пред полазак у први разред

Деца имају више слободних него радних дана, а све су мање заинтересовани за учење тврде професори, добре резултате постижу само они који имају помоћ кући и додатне часове. Велика очекивања родитеља да им деца постигну најбољи успех, када нису у могућности да им се због других обавеза посвете, приватни часови постају као сасвим нормалан избор.

- Моја девојчица је савладала слова, али кад чита, словка или сриче. Мотив да уплатимо неколико приватних часова није никаква болесна и претерана амбиција, већ не желим да се осећа лоше ако већина деце буде читала течно или рачунала и двоцифрене бројеве, а она не зна ни најосновније - ракла је Ивана Ј., мајка седмогодишње девојчице, објашњавајући зашто се одлучила да својој кћерки плати приватне часове непосредно пред полазак у школу.

На жалост, она није једина. Све је више мајки које сматрају да ће додатна помоћ стручњака у раном узрасту њиховог детета помоћи му да постигне што бољи успех.

- Нисмо много вежбали пре него што је кренуо у први разред. Али је стално био присутан док сам радила домаће задате са његовим само једну годину старијим братом. Показивао је велику заинтрсованост, чак и кад би пропитивала мог старијег сина он би пре њега знао одговор на питање. Међутим, кад је кренуо оцењивање он је није показивао никакво знање. Ређао је двојке једну за другом, што ме је већ забринуло. С обзиром да смо муж и радимо и да не можемо да му се посветимо као што сам старијем сину јер сам тад била на боловању, помислила сам да је најбоље да му платим часове, да одмах на почетку савлада оно што му не иде - каже Мирјана М., мајка првака.

Она прича да је за ово добила заправо савет од других мајки које су такође запослене и немају никог кући ко би радио са децом у решавању домаћих задатака.

Мирјана објашњава, да упркос великој жељи и напору њеног старијег сина који је изузетно успешан у школи да помогне млађем брату, једини резултати видели су се управо након само неколико плаћених часова.

- Није хтео да ради са братом иако се овај баш трудио да му објасни. Све му је смешно, и никако није хтео да се фокусира а то ради и са мном. Међутим, после неолико часова, већ је у школи показао знатно боље резултате. После двојки кренуле су четворке и петице. Учитељица која му је држала часове каже да је јако "бистар" али да је лењ, и да је јако тешко да се натера да прати јер су му мисли негде друго - каже мајка.

Она објашњава да није најсрећнија да издваја овај износ и то на самом почетку, и да је свесна да је њено дете лењо када је у питању учење, али с обзиром да има велика очекивања и да за своје дете жели да упише добру школу и заврши факултет, узимаће часове и даље али за сада не толико учестало.

(Блиц)

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".