Zašto je ovaj "skupi" trend eksplodirao poslednjih godina, pa od nekadašnjeg luksuza rezervisanog za pojedince i one sa većim primanjima, prerastao u oblik pomoći koja se podrazumeva sada za svakog učenika, pitanje je na koje su mišljenja prosvetnih radnika podeljena.

Insistiranje na što boljim ocenama

- Dve stvari su ključne kada se govori od uzimanju privatnih časova a to su: "Insistiranje ne na znanju, nego na ocenama". Sistem to tako nameće, jer bilo kakvo dalje napredovanje i školovanje zahteva dobre ocene, tako da, roditelju je u interesu da mu dete ima što bolje ocene kako bi imalo veće šanse i više izbora. A druga stvar, koja je usko poveznana sa tim je nikakva samostalnost učenika. To je odgovornost roditelja, jer su previše preuzeli na sebe, i dete nije usvojilo radne navike - kaže za nastavnica Francuskog jezika Mirjana Špeher.

Ona objašnjava da se sa ovim veoma rano krene, i u cilju da što više pomognu svojoj deci, roditelji nisu svesni da ovo u njihovom daljem obrazovanju postne navika, i da se kasnije nikada ne osamostale u učenju.

- Da li želja da bude najbolji, da ima najbolje ocene, i nestrpljenje da to dete uradi polako pa mu roditelj pomogne, pa i uradi nešto umesto njega, nacrta mu, i napiše, tako da vrlo rano se krene sa ovim servisom, još u osnovnoj školi. I tako se dete navikne na to, i ne razvije samostalnost u radu, pa kad dođe u 5 razred nađe se u veoma nezgodnoj situaciji jer je gradivo obimnije, više je predmeta a ono ne zna kako da se snađe samo. Roditelj koji nema vremena da mu se posveti, ili ne zna taj deo gradiva, odlučuje se da mu plaća časove - kaže profesorka.

Foto: Pixabay

 

Ona objašnjava da tako nastaje jedan začarani krug koji postaje navika, i da deca posle uzimaju časove i za one predmete gde im pomoć ne treba, jer na redovnom času više ne pokazuju zainteresovanost, i ne žele ni da pokušaju sami da rade.

Nastavnica Špeher kaže da zbog ovog mnoga deca ne izgrade samopouzdanje i samostalnost kasnije u životu. Prema njenim rečima, zaštitnički odnos roditelja prema deci nakada dovodi do toga da se roditelj previše uključuje u sve dečije aktivnosti, i da ih nekada nesvesno ne puste da pokažu svoj maksimum i da li mu je pomoć zaista potrebna.

Ko uzima časove i koliko često

Privatni časvi bili su namenjen uglavnom za decu kojima je za razumevanje gradiva bilo potrebno dodatno objašnjenje za šta često na redovnom času nije bilo vremena, međutim, prema rečima predavača koji drže ovaj vid nastave, dodatne časove sve više uzimaju dobri đaci koji žele da znaju više.

- Obično časove uzimaju dobri đaci, koji imaju dobre ocene a ne loši. Prosto imaju osećaj da sami ne mogu da postignu ono što je predviđeno. Hoće da znaju ali se ne snalaze u trenutnim uslovima - kaže nastavnik Hemije Budimir Lazić.

Najveći procenat uzimanja časova je od strane roditelja, tvrdi Milorad Antić, prdsednik Foruma srednjih stručnih škola, a kao razlog je to da budu sigurni da će deca da nauče i savladaju predviđeni program, i kontrolu da li to rade ili ne rade. Prema nnjegovim rečima, najveća zainteresovanost za vidom dodatne nastave koja se plaća je na velikim centralnim Opštinama, dok je po manjim i selima to manje zastupljeno.

Antić smatra da osim velikih očekivanja roditelja, potreba za nasovom jedan na jedan je uzrokovana i tome što deca nisu na vreme stvorili radne navike i osamostalili se prilikom učenja.

- Niko ih nije naučio ni kući ni u školi, šta su radne navike i kako se uči i na koji način da savladaju osnovni plan i program. Od prvog časa treba da se bave tim - kaže naš sagovornik.

Za privatne časove roditelji podižu kredit

U zavisnosti od sopstvenih primanja, prema nekim nezvaničnim podacima, roditeljima u većini slučajeva nije teško da plate nekoliko privatnih časova da dete uz pomoć profesionalca savlada gradivo koje mu ne ide. Međutim, postoje porodice koje od svojih skromnih primanja ne mogu da izdvoje ovaj vid učenja te se odlučuju na pozajmicu.

- Bez obzira da li su odlični ili su malo lošiji, privatne časove uzima većina. Čak i kada neemaju pare, roditelji podignu kredite da bi dete naučilo i savladalo nastavu na ovaj način. To rade zato što hoće da budu sigurni da će dete da savlada i da dobije željenu ocenu - kaže Milorad Andić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola.

Zainteresovanost za časove veća od pandemije

Privatni časovi bili su uglavnom popularni pred polaganje mature, prijemnog ispita za fakultet pa i nekog važnog testa, međutim, prema rečima Budimira Lazića, nastavnika hemije u OŠ Jovan Popović, od nastanka korone to se promenilo, i časovi su traženi podjednako tokom cele godine.

Foto: M.Anđela

 

- Pre korone može se reći da su deca najviše uzimala časove za pripremu pred završni test ili prijemni ispit, međutim, dosta su deca u problemu od nastanka korone, teško se snalaze, pa ovako kombinovanom nastavom treba im više pomoći nego što im je trebalo pre. Ja dugo držim časove ali poslednje dve godine, primetio sam da većina privatne časove uzima znatno češće i tokom cele godine, recimo dva tri puta mesečno, da budu u kontinuitetu sa gradivom konstantno - kaže nastavnik.

On objašnjava da za ovakvo stanje ne može da krivi decu, jer su se zbog epidemiloške situacije i gubitku nastave našli u velikom problemu čak i najbolji učenici. On objašnjava da nisu krivi ni nastavnici ni nastavni program, ali da su trenutni uslovi takvi da zahtevaju dodatnu pomoć.

Privatni časovi za strani jezik uglavnom za konverzaciju

Prema mišljenju nastavnika stranog jezika, dodatni časove nisu neophodni, ali nisu ni loš izbor kada je u pitanju strani jezik za nkog ko žei više znanja, jer se na njima može vežbati konverzcija koja uglavnom učenicima nedostaje.

- Ja sam nekako imala sreću da imam đake koji su uvek želeli više, što nije uopšte loše. Privatni časovi za strani jezik nisu uopšte loši, ali sam ja uvek gvorila da su oni namenjeni samo da se vežba, pogotovo konverzacija, jer deca obično nemaju sa kim da pričaju na izabranom jeziku, a takođe i gramatika - kaže nastavnica Francuskog jezika Mirjana Špeher.

Cena po času do 2.000 dinara

Cena privatnih časova uglavnom je ista kod svih predavača jer se po nekom nepisanom prvilu svi prilagođavaju jedni drugima pa su razlike uglavnom minimalne. Ono što se razlikuje jeste cena za društvene predmete koji se kreću od 1.000 do 1.200 i prirodne predmete koji su nešto skuplji i koštaju od 1.800 do 2.000 dinara.

Ovo je cena za individualnu nastavu, gde nastavnika radi samo jednim učenikom, dok je u grupi od dva i više učenika ova cena malo niža.

Jako popularna u poslednje vreme postala je i nastava onlajn, gde učenik takođe ima potpunu pažnju nastavnika ali preko računara ali košta znatno manje. Iako na prvi pogled ne igleda kao iznos koji ne može svak da izdvoji, kada se uzme ubzir veći broj časova i za više pedmeta računica izađe i do 2.000 evra.

Plaćaju privatne časove i pred polazak u prvi razred

Deca imaju više slobodnih nego radnih dana, a sve su manje zainteresovani za učenje tvrde profesori, dobre rezultate postižu samo oni koji imaju pomoć kući i dodatne časove. Velika očekivanja roditelja da im deca postignu najbolji uspeh, kada nisu u mogućnosti da im se zbog drugih obaveza posvete, privatni časovi postaju kao sasvim normalan izbor.

- Moja devojčica je savladala slova, ali kad čita, slovka ili sriče. Motiv da uplatimo nekoliko privatnih časova nije nikakva bolesna i preterana ambicija, već ne želim da se oseća loše ako većina dece bude čitala tečno ili računala i dvocifrene brojeve, a ona ne zna ni najosnovnije - rakla je Ivana J., majka sedmogodišnje devojčice, objašnjavajući zašto se odlučila da svojoj kćerki plati privatne časove neposredno pred polazak u školu.

Na žalost, ona nije jedina. Sve je više majki koje smatraju da će dodatna pomoć stručnjaka u ranom uzrastu njihovog deteta pomoći mu da postigne što bolji uspeh.

- Nismo mnogo vežbali pre nego što je krenuo u prvi razred. Ali je stalno bio prisutan dok sam radila domaće zadate sa njegovim samo jednu godinu starijim bratom. Pokazivao je veliku zaintrsovanost, čak i kad bi propitivala mog starijeg sina on bi pre njega znao odgovor na pitanje. Međutim, kad je krenuo ocenjivanje on je nije pokazivao nikakvo znanje. Ređao je dvojke jednu za drugom, što me je već zabrinulo. S obzirom da smo muž i radimo i da ne možemo da mu se posvetimo kao što sam starijem sinu jer sam tad bila na bolovanju, pomislila sam da je najbolje da mu platim časove, da odmah na početku savlada ono što mu ne ide - kaže Mirjana M., majka prvaka.

Ona priča da je za ovo dobila zapravo savet od drugih majki koje su takođe zaposlene i nemaju nikog kući ko bi radio sa decom u rešavanju domaćih zadataka.

Mirjana objašnjava, da uprkos velikoj želji i naporu njenog starijeg sina koji je izuzetno uspešan u školi da pomogne mlađem bratu, jedini rezultati videli su se upravo nakon samo nekoliko plaćenih časova.

- Nije hteo da radi sa bratom iako se ovaj baš trudio da mu objasni. Sve mu je smešno, i nikako nije hteo da se fokusira a to radi i sa mnom. Međutim, posle neoliko časova, već je u školi pokazao znatno bolje rezultate. Posle dvojki krenule su četvorke i petice. Učiteljica koja mu je držala časove kaže da je jako "bistar" ali da je lenj, i da je jako teško da se natera da prati jer su mu misli negde drugo - kaže majka.

Ona objašnjava da nije najsrećnija da izdvaja ovaj iznos i to na samom početku, i da je svesna da je njeno dete lenjo kada je u pitanju učenje, ali s obzirom da ima velika očekivanja i da za svoje dete želi da upiše dobru školu i završi fakultet, uzimaće časove i dalje ali za sada ne toliko učestalo.

(Blic)

 

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".