После само 22 минута у ваздуху, пилоткиња Тами Џо Шулц се на висини од скоро 10.000 метара нашла у борби за, свој и живот 144 путника и чланова посаде у авиону.

Био је април 2018. године. Авион којим је управљала, Боинг 737, летео је из Њујорка за Далас.

За Тами Шулц и њеног првог официра Дарена Елисора, путовање је почело уобичајено глатко, као и сваки претходни комерцијални лет којим је управљала. Тами Џо Шулц била је војни пилот и учествовала је у Заливском рату као чланица војног ваздухопловства.

Након што су готово достигли висину за крстарење, након 22 минута лета, у авиону се чуо снажан прасак и Боинг се накривио 41 степен улево. 

Кабину је почео да испуњава дим, а стјуардесе су јуриле од путника до путника како би свакоме помогле да стави маску за кисеоник која им је пала испред лица.

Црни дим је почео да испуњава и кокпит у ком су се Шулцова и Елисор борили да да задрже контролу над летелицом. Њих двоје још нису били свесни шта се дешава у кабини. Путем радиа су потражили помоћ од контроле летења.

- Ништа нисмо видели, нисмо могли да дишемо, а бол у ушима је био продоран. Летелица је истовремено снажно вукла улево, а нос се нагнуо полако понирући према тлу - написала је Шулцова у књизи "Челични нерви" коју је објавила неколико година након несреће.

У једном интервјуу је такође открила да је помислила да их је ударио други авион.

- Ударац је био јак, а трзај силовит. Чули смо експлозију. Инструменти који су нам показивали рад мотора су трептали. Онда је дошло до подрхтавања. Нисмо могли да се усредсредимо, дим се просуо у кокпит. Хук је био толико гласан да нисмо могли да чујемо сопствени глас. Иако смо Дарен и ја викали и једно другом, махали смо и рукама, јер смо знали да једно друго не чујемо.

Али није био у питању судар. Током лета је експлодирао леви мотор. Гелери су се расули по ваздуху и разбили један прозор авиона.

Јурећи од реда до реда да провере путнике, код 14. је сачекала застрашујућа сцена. Стјуардеса Рејчел Фернхајмер видела је да 43-годишњој путници Џенифер Риордон горњи део тела виси кроз прозор авиона, док је доњи још увек био причвршћен појасом за столицу.

 

 

Друга стјуардеса, Сеник Малори, након неколико неуспешних покушаја да се пробије кроз налете ваздуха, коначно је стигла до интерфона и јавила пилотима шта се дешава у кабини. Пилоти су већ тражили хитно слетање на аеродром у Филаделфији.

Уследило је неколико маневара за дивљење. Два путника, Алфред Тумлинсон и Марти Мартинез, грчевио су држали Џенифер Риордон за ноге. Пилоти су знали да због превелике брзине не могу да је увуку назад у кабину. С друге стране, морали су да одржавају брзину како им се авион не би превртао у страну. Ипак су смањили брзину. Тумлинсон и Мартинез су успели Риордонову да увуку у кабину. Одмах је започета масажа срца. 

Стјуардеса Рејчел Фернхајмер касније је испричала да у тренутку слетања није успела да стигне до своје столице. Клекнула је на под, док су је придржавали путници. Иако је Шулцова морала да слети брзином много већом од предвиђене за слетање са два мотора, додир са пистом био је изненађујуће мек. Успела је да приземљи авион.

 

 

- Након што смо слетели, одложила сам маску за кисеоник, покупила ствари, побринула се да узмем слушалице и руковала се са путницима док су излазили. Затим сам [свом мужу] Дину послала слику поквареног мотора и рекла: Летела сам овим.

Потресне детаље са априлског лета први пут је објавио амерички Национални одбор за безбедност у саобраћају у новембру прошле године, са детаљима о томе како је експлодирао мотор авиона Соутхwест на лету 1380, који је превозио 144 путника и пет чланова посаде.

Нажалост, упркос свим напорима, Џенифер Риордан није преживела.

- Молила сам се да је још увек жива. Сећам се да сам помислила: 'Мора да се смрзава'. Жао ми је што нисам отишла по џемпер да је покријем.

Иако је извела херојски маневар, Шулцова пре издавања књиге није желела да говори јавно из поштовања према породици Џенифер Риордон.

- Када изгубите путника, он има потпуно другачије држање него када га не изгубите - рекла је.

 

 

Шта је изазвало квар?

Након вишегодишње истраге коју је спровео Амерички Национални одбор за безбедност саобраћаја (НТСБ) утврђено је да је током лета пукао тринаести од 24 крака елипсе мотора. 

 

БОНУС ВИДЕО

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".