Posle samo 22 minuta u vazduhu, pilotkinja Tami DŽo Šulc se na visini od skoro 10.000 metara našla u borbi za, svoj i život 144 putnika i članova posade u avionu.

Bio je april 2018. godine. Avion kojim je upravljala, Boing 737, leteo je iz NJujorka za Dalas.

Za Tami Šulc i njenog prvog oficira Darena Elisora, putovanje je počelo uobičajeno glatko, kao i svaki prethodni komercijalni let kojim je upravljala. Tami DŽo Šulc bila je vojni pilot i učestvovala je u Zalivskom ratu kao članica vojnog vazduhoplovstva.

Nakon što su gotovo dostigli visinu za krstarenje, nakon 22 minuta leta, u avionu se čuo snažan prasak i Boing se nakrivio 41 stepen ulevo. 

Kabinu je počeo da ispunjava dim, a stjuardese su jurile od putnika do putnika kako bi svakome pomogle da stavi masku za kiseonik koja im je pala ispred lica.

Crni dim je počeo da ispunjava i kokpit u kom su se Šulcova i Elisor borili da da zadrže kontrolu nad letelicom. NJih dvoje još nisu bili svesni šta se dešava u kabini. Putem radia su potražili pomoć od kontrole letenja.

- Ništa nismo videli, nismo mogli da dišemo, a bol u ušima je bio prodoran. Letelica je istovremeno snažno vukla ulevo, a nos se nagnuo polako ponirući prema tlu - napisala je Šulcova u knjizi "Čelični nervi" koju je objavila nekoliko godina nakon nesreće.

U jednom intervjuu je takođe otkrila da je pomislila da ih je udario drugi avion.

- Udarac je bio jak, a trzaj silovit. Čuli smo eksploziju. Instrumenti koji su nam pokazivali rad motora su treptali. Onda je došlo do podrhtavanja. Nismo mogli da se usredsredimo, dim se prosuo u kokpit. Huk je bio toliko glasan da nismo mogli da čujemo sopstveni glas. Iako smo Daren i ja vikali i jedno drugom, mahali smo i rukama, jer smo znali da jedno drugo ne čujemo.

Ali nije bio u pitanju sudar. Tokom leta je eksplodirao levi motor. Geleri su se rasuli po vazduhu i razbili jedan prozor aviona.

Jureći od reda do reda da provere putnike, kod 14. je sačekala zastrašujuća scena. Stjuardesa Rejčel Fernhajmer videla je da 43-godišnjoj putnici DŽenifer Riordon gornji deo tela visi kroz prozor aviona, dok je donji još uvek bio pričvršćen pojasom za stolicu.

 

 

Druga stjuardesa, Senik Malori, nakon nekoliko neuspešnih pokušaja da se probije kroz nalete vazduha, konačno je stigla do interfona i javila pilotima šta se dešava u kabini. Piloti su već tražili hitno sletanje na aerodrom u Filadelfiji.

Usledilo je nekoliko manevara za divljenje. Dva putnika, Alfred Tumlinson i Marti Martinez, grčevio su držali DŽenifer Riordon za noge. Piloti su znali da zbog prevelike brzine ne mogu da je uvuku nazad u kabinu. S druge strane, morali su da održavaju brzinu kako im se avion ne bi prevrtao u stranu. Ipak su smanjili brzinu. Tumlinson i Martinez su uspeli Riordonovu da uvuku u kabinu. Odmah je započeta masaža srca. 

Stjuardesa Rejčel Fernhajmer kasnije je ispričala da u trenutku sletanja nije uspela da stigne do svoje stolice. Kleknula je na pod, dok su je pridržavali putnici. Iako je Šulcova morala da sleti brzinom mnogo većom od predviđene za sletanje sa dva motora, dodir sa pistom bio je iznenađujuće mek. Uspela je da prizemlji avion.

 

 

- Nakon što smo sleteli, odložila sam masku za kiseonik, pokupila stvari, pobrinula se da uzmem slušalice i rukovala se sa putnicima dok su izlazili. Zatim sam [svom mužu] Dinu poslala sliku pokvarenog motora i rekla: Letela sam ovim.

Potresne detalje sa aprilskog leta prvi put je objavio američki Nacionalni odbor za bezbednost u saobraćaju u novembru prošle godine, sa detaljima o tome kako je eksplodirao motor aviona Southwest na letu 1380, koji je prevozio 144 putnika i pet članova posade.

Nažalost, uprkos svim naporima, DŽenifer Riordan nije preživela.

- Molila sam se da je još uvek živa. Sećam se da sam pomislila: 'Mora da se smrzava'. Žao mi je što nisam otišla po džemper da je pokrijem.

Iako je izvela herojski manevar, Šulcova pre izdavanja knjige nije želela da govori javno iz poštovanja prema porodici DŽenifer Riordon.

- Kada izgubite putnika, on ima potpuno drugačije držanje nego kada ga ne izgubite - rekla je.

 

 

Šta je izazvalo kvar?

Nakon višegodišnje istrage koju je sproveo Američki Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja (NTSB) utvrđeno je da je tokom leta pukao trinaesti od 24 kraka elipse motora. 

 

BONUS VIDEO

 

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".