Многи верују да ће, ако посете "вечно почивалиште" Василија Острошког, њихова, или болест неког њима ближњег, нестати "као руком однесена". 

У селу Мркоњићи у Херцеговини од оца Петра и мајке Ане, 1610. године родио се дечак Стојан. Изузетно бистар и марљив, Стојан је одгајан у духу православља, а још од малих ногу показивао је велику склоност ка доброчинству и молитви. 

Како би сина сачували од Турака и јаничара родитељи су га послали у манастир Завалу, где је његов стриц, јеромонах Серафим био игуман, да "учи књигу". Стојан је у манастиру обављао све редовне послове и послушења, као искушеник, али више од свега време је волео да проводи у библиотеци. Читао је старе књиге и списе, брзо је учио и био предан молитвама. 

Стојанов стриц Серафим брзо је уочио младићеву наклоност према монашком животу, те га је послао у манастир Тврдош, у то време средиште Требињске епархије. 

Фото: Јутјуб принтскрин/СВЕТОСАВСКА БАШТА

 

Манастри Тврдош је поред веома образованих монаха имао богату библиотеку, а ту се налазила и школа.  Преписивачка делатност у манастиру је била изузетно заступљена. У таквој једној атмосфери дубоке духовности, искушеник Стојан примио је монашки постриг и добио име Василије. 

Недуго затим постаје ђакон, а потом добија и свештенички чин. 

Као придворни монах отишао је на Цетиње, где га је примио и задржао митрополит Мардарије. Василије је на Цетињу остао непуну годину, напуштајући га због става митрополита Мардарија према унији. 

Враћа се у Тврдош где бива унапређен у архимандрита. Убрзо после тога, Василије одлази пут Пећи, патријарху Пајсију, коме излаже своје виђење црквених прилика у Херцеговини и Црној Гори. 

Добивши од патријарха благослов, путује на Свету гору, где борави годину дана духовно узрастајући и снажећи кроз разговоре и савете светогорских монаха. 

Са Свете горе Василије одлази у Русију да се поклони тамошњим светињама.

Фото: Википедија

 

Из Русије се враћа у Тврдош са многобројним даровима, богослужбеним књигама и предметима које је добио од руских монаха, митрополита, епископа, али и самог руског цара Михаила Романова. 

По повратку из Русије постаје епископ, да би на Преображење господње, посвећен од патријарха Пајсија, у Пећи био проглашен митрополитом захумским. 

После страдања митрополита источнохерцеговачког Пајсија, патријарх српски Гаврило I, издајући патријаршијску диплому, поставља митрополита Василија на епархију која се назива: Никшић, Плана, Колашиновиће и Мораче. 

Митрополитску дужност обаваљао је савесно. Активно је обилазио и подучавао свештенике и народ. 

Због непрестаног харања и турског пустошења Свети Василије напушта манастир Тврдош 1651. године, а епархију премешта у манастир Светог Димитрија у селу Попе. То је било изузетно тешко време за правослаље. Католичење и исламизација народа било је свеприсутно. 

Свети Василије имао је велику и врло важну улогу за све православце. У тим тешки тренуцима Свети Василије показао је велику бригу за свој народ, али и за припаднике римокатоличке вере, будући да је опасност од Турака била превелика и претила подједнако свим хришћанима.

Ипак, уз истинско посвећење и пастирску бригу за људе, митрополит Василије тежио је даљем подвизавању и духовном узрастању. Неизрециво су га привлачиле монашке келије на Острогу, где је, по сведочењу острошких монаха, провео петнаест година. 

Тако је у Горњем Острогу подигао цркву посвећену Ваведењу Пресвете Дјеве Богородице. Да би заштитио манастир од похаре кнеза Раича који је "арчио манастирску имовину", митрополит у пратњи дипломате и грофа Саве Владиславића путује у Пећ патријарху Максиму да би од њега затражио помоћ и заштиту. 

Осим заштите манастира, он упозорава патријарха Максима на опасност од покатоличавања херцеговачког и приморског живља у Приморју. 

Фото: О. Радошевић/Википедија

 

Пред крај свога земаљског живота, митрополит Василије обнавља кулу Светога Георгија у манастиру Хиландару. 

Упокојио се 21. априла 1671. године у Горњем манастиру Острог, где је и сахрањен. 

Светитељ Василије јавио се три пута старешини манастира Жупе игуману Рафаилу. Донета је одлука да се гроб светитеља откопа, када се догодило чудо. Тело светитеља било је "целокупно и свето". Тако су светитељеве мошти стављене у кивот и положене у Малу цркву. 

Сељене су више пута због опасности од Турака, на Цетиње, затим манастир Горњи Острог, где су му на поклоњење, као и дан-данас, долазили верници свих националности и вероисповести. 

Бројна су сведочанства чудотворних исцељења оних који су задобили милост великог светитеља. 

Култ светог Василија, иначе, заживео је у српском народу још за живота овог чувеног човека.

Фото: Танјуг

 

И дан-данас у великом броју верници походе манастир Острог, верујући у милост свога светитеља. 

Светитељеви подвизи и врлине, а нарочито његов труд за очување и одбрану православља, сврстали су га у ред наших најзнаменитијих и, уз Светог Саву, највољенијих српских светитеља. 

Сведочанство свему томе су, поред живе реке верника који долазе на Острог да би се поклонили његовим моштима, и бројне цркве задужбине широм Црне Горе, Херцеговине, Србије, док су две цркве светитељу подигнуте и у Америци. 

Лик светог Василија сачуван је и живописан у различитим техникама. 

Фреске и иконе светога Василија могу се видети најпре у манастиру Острог, али и манастиру Морача, у манастиру Дечани, Бања, као и у манастирима и црквама у Котору, Пријепољу, Рисну, Кумбору и многим другим нашим светињама. 

Српска црква прославља великог светитеља 12. маја.

(Србија данас)

БОНУС ВИДЕО: