Њујорк тајмс пише да би нова железничка линија кроз Иран могла бити кључна за ове амбиције.

Русија планира да ове године почне са градњом 160 километара дуге пруге вредне 1,7 милијарди долара, која би је повезала са иранским лукама у Персијском заливу. То би руској роби омогућило лакши приступ лукама као што је Мумбај, али и дестинацијама као што су Саудијска Арабија, Уједињени Арапски Емирати, Пакистан и шире. Велика инвестиција је намењена надоградњи постојеће железничке мреже, чиме би Русија кредитирала Иран са 1,4 милијарде долара, наводи НИТ.

План Москве је да ојача везу преко Јерменије, Азербејџана и Ирана и да ојача везу са Турском. Нова пруга ће скратити време превоза терета од Санкт Петербурга до Мумбаја на само десет дана, најавио је руски председник Владимир Путин. Сада превоз на тој релацији траје 30 до 45 дана. Руски званичници називају пругу кроз Иран револуционарним пројектом који ће конкурисати Суецком каналу.

У поређењу са 2021, пре почетка рата у фебруару 2022, руска трговина са Кином порасла је за 61 одсто, на више од 240 милијарди долара у 2023, према званичним подацима из Пекинга. Трговина Русије са Индијом достигла је 65 милијарди долара, што значи да је повећана четири пута у односу на 2021. годину, наводи НИТ. Трговина Русије са две земље у 2023. премашила је предратну трговину са Европском унијом, која је 2021. износила 282 милијарде долара.

Нова пруга ће повезивати два иранска града, Астару и Рашт, повезујући линије између Ирана и Азербејџана на северу, а затим са руском железничком мрежом. Када нове железничке везе буду завршене 2028. године, Русија рачуна да ће се њен транспортни коридор север-југ протезати 7.000 километара и тако ће јој омогућити да на задовољавајући начин заобиђе санкције Запада.

Русија већ значајно користи трговачки пут преко Кавказа и Централне Азије и преко Каспијског мора до Ирана, према подацима Ллоидс-а. Упркос санкцијама, многа западна добра и даље се могу купити у Русији. Један московски ресторан тако нуди остриге из Француске, довезене авионом преко треће локације, а ланац деликатеса продаје италијанске тартуфе и француски шампањац, пише НИТ. Али Русија се озбиљно окренула алтернативама Западу.

Гагик Агађањан, шеф Апавена, највеће бродарске компаније у Јерменији, каже да његови камиони често превозе робу широке потрошње, која долази железницом из грузијских црноморских лука, а затим их транспортује на север у Русију. Осетљивија роба, под западним санкцијама, може да се шаље преко Ирана. Из иранских лука роба може да путује у Русију преко Каспијског мора. У 2023. години, обим трговине иранском рутом порастао је за 38 одсто у односу на 2021. годину, рекао је Андреј Р. Белоусов, заменик премијера Русије за економију.

Осим пруге кроз Иран, Русија жели да обнови и стару совјетску пругу која је повезивала Москву са Ираном и Турском преко Јерменије и азербејџанске енклаве Нахичеван. Ова пруга није коришћена од почетка 1990-их, када је избио рат између Јерменије и Азербејџана. А сада је упитно да ли се пруга може обновити због политичких тензија. Азербејџан је за, али постоји проблем са Јерменијом. Током совјетске ере, пругу је контролисала азербејџанска железница, што је Јерменији данас неприхватљиво. Јерменија је 2020. године потписала споразум са руском службом безбедности, али је у међувремену Азербејџан преузео пуну контролу над побуњеничким регионом Нагорно-Карабах, а Руси нису притекли у помоћ Јерменима. Сада Јермени желе да контролишу сопствени део железнице.

Азербејџан је близу да заврши своју деоницу пруге до Јерменије преко територија које је окупирао пре рата 2020. Одатле пруга може ићи или кроз Јерменију или кроз Иран. Азербејџан се такође нада да би лука Баку могла имати користи од новог стратешког положаја земље, важног за транзит робе између Русије и света.

(Њујорк Тајмс/Јутарњи лист)

БОНУС ВИДЕО: