Једноставније речено, пареидолија значи придавање смисла нечему што чујемо или видимо а што, заправо, нема смисла нити значења.Визуелна пареидолија је одличан пример пареидолије, који смо сигурно сви доживели, а представља препознавање различитих животиња, лица или објеката рецимо у облацима.

Пример аудитивне пареидолије јесте препознавање различитих порука приликом слушања песама уназад.

Пареидолија је саставни део људске природе и у свакодневном животу она се не сматра озбиљним поремећајем. Сматра се да је она продукт еволутивног развоја човека јер је препознавање људског лица било једна од најважнијих способности за опстанак и развој људске врсте.

Фото: Профимедиа

 

Управо због тога се најчешће „препознају“ људска лица или људске фигуре у неком насумичном стимулусу. Добро су познати примери религијских пареидолија где људи из хришћанске културе „препознају“ лице или фигуру Исуса, Девице Марије или неког свеца у дрвету, флекама на зиду и сл.

У муслиманским културама честе се пареидолије у виду препознавања речи из курана.

Фото: Профимедиа

 

Случајеви виђења духова на фотографијама или снимкама, неки случајеви виђења НЛО-а такође се приписују овом феномену.

Фото: Јутјуб принтскрин/history

 

Нушин Хађикани са Харварда сматра да је пареидолија заправо еволуцијско наслеђе – људи су еволуирали тако да запажају лица од рођења.

- Новорођенче старо тек неколико минута сву ће своју пажњу усмерити на нешто што има опште карактеристике лица, а не на нешто што има исте елементе, али је насумично распоређено.

Фото: Профимедиа

 

Неуронаучник са Универзитета Нортвестерн сматра да је пареидолија последица начина на који наш мозак процесуира информације. Према њему, мозак константно филтрира линије, облике и боје и, дајући им значење, чини те слике смисленима повезујући их са стеченим знањем. Међутим, понекад ствари које су двосмислене повезујемо са нечим што можемо једноставније именовати и идентификовати.

Неуронаучница са Универзитета у Лондону, Софи Скот, сматра да пареидолија може да буде резултат људских очекивања.

Фото: Профимедиа

 

- Чињеница да неко види лик Исуса у тосту више говори о његовим очекивањима и о томе како интерпретира свет на темељу тих очекивања него о томе шта се заиста налази на тосту.

БОНУС ВИДЕО:

СЛОН И ЖИРАФА ПОБЕГЛИ СА СНИМАЊА ФИЛМА: Траже их и карабињери - несвакидашња ситуација у Риму

(Национална географија)

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".