Индонезијски парламент одобрио је предлог закона о пресељењу главног града из града Џакарте у потпуно нови град који ће се градити на острву Борнео, 1.300 километара од садашње престонице. Одлука, први пут објављена 2019, долази као реакција на безброј изазова с којима се суочава Џакарта, укључујући загађење, саобраћајне гужве и, можда најопаснији, пораст морских вода.

Као последица претераног црпљења подземних вода, брзе урбанизације и пораста нивоа мора, 40 одсто града тренутно је испод нивоа мора, што инфраструктури све теже штити становнике. Председник Џоко Видодо предлаже алтернативу: пресељење административног средишта земље у нову зелену метрополу, која ће се звати Нунсантара, што на старом јаванском значи "архипелаг", преноси Арцхдаилy.

Човек који стоји иза ове одлуке, председник Видодо, претходно је био гувернер главног града. Током овог мандата тежио је да задовољи потребе обичних Индонежана. Будући да су забринутост у вези с квалитетом воде и ваздуга, саобраћајем и ризицима од поплава били најхитнији проблеми, он је кренуо у побољшање мреже јавног превоза, као и изградњу и подизање бедема. Такође је предложио изградњу вештачких острва за заштиту обала Џакарте. Сва ова решења показала су се привременима јер воде и даље расту.

Сада се Џоков приступ променио, фокусирајући се уместо тога на стварање новог почетка за Индонезију, новог планираног града прилагођеног климатским променама. У еколошком жаргону ова је стратегија позната као "контролисано повлачење". Представља сврховито и контролисано повлачење заједница с угроженог земљишта. Одлука Индонезије представља можда један од најопсежнијих приказа ове стратегије. Иако има много критичара и суочава се с политичким противљењем, овај нови град представља и изазове и прилике, будући да га многи Индонежани виде као знак наде за нови, праведнији град за етнички разнолико становништво земље.

Нови град Нунсантара налазиће се на острву Борнео, трећем највећем острву на свету. Према речима Џока Видодоа, град ће радити на обновљивој енергији и биће оптимизован за пешаке, као и ефикасан јавни превоз. У 2019. години близу 300 компанија учествовало је у конкурсу за прилику да развију главни план. Одабран је индонезијски урбанист Сибарани Софиан. Његов предлог заснива се на локалној клими и условима терена, предлажући зграде на штулама и уздигнуте саобраћајнице како би се заобишао брдовити терен Борнеа и омогућило расхлађивање поветарца и распршивање кишнице. Међутим, политички утицај превладава током процеса дизајна.

Иако до сада ниједна грађевина није довршена, према Неw Yорк Тимесу, постоји притисак да се прва фаза изградње доврши до краја 2024, када Џоку завршава мандат. Ова убрзана временска линија изазива забринутост у вези с потешкоћама у градњи на танкој глиненој подлози, које не може лако да поднесе велике зграде потребне за смештај очекиваних 60.000 становника који ће се уселити до следеће године. Додатне бриге односе се на процес крчења шума. Док власти гарантују да се већина земљишта планираног за урбанизацију састоји од култивисаних плантажа еукалиптуса, а не прашума, нека удружења за заштиту околине изразиле су забринутост јер није обављена процена утицаја на околину. Пројекат, који је тренутно у току, биће један од највећих инфраструктурних пројеката које је направила индонезијска влада.

У плану је да Нунсантара буде дом за око два милиона људи, а да ће се потрошити око 33 билиона долара.

БОНУС ВИДЕО: