Друга могућност им је да куповину пнеуматика одложе за следећи месец, али у том случају морају се надати да пре тога неће пасти снег.

Како год, чека их ударац по џепу жешћи од планираног јер су зимске гуме јесенас скупље и до 20 одсто у односу на пре годину дана. Трговци поскупљења објашњавају растом цена каучука, али се не смеју заклети да цене опет неће отићи на горе. Такође, треба рачунати и на већи трошак за замену гума у вукланизерској радионици.

Закон тржишта зимских гума одредио је веће цене, али купци ових артикала немају избор „узми или остави“, јер Закон о безбедности саобраћаја каже да се адекватни пнеуматици морају имати ако желиш да возиш зимских месеци.

Правилник о подели моторних и прикључних возила и техничким условима предвидео је да у периоду од 1. новембра до 1. априла пнеуматици на возилима морају одговарати зимским условима вожње, односно на газећем слоју имати шаре дубоке најмање четири милиметра. Зимске гуме обавезне су само када на коловозу има снега, леда или поледице.

Пре или касније, снег ће свакако пасти, те је свакао безебдније и јефитније да га дочекате спремни.- Неки произвођачи су мање, неки више дигли цене, све у свему скупље је. „Петнаестица“ која је прошле године коштала 5.900 сада је 7.300 динара, док гума исте димензије која је била 5.600 сада је 6.000 динара. Продаја гума ове јесени почела је раније него претходних година, а томе не постоји друго објашњење него да су људи који имају новац пожурили да купе пре него што још више није поскупело – рекли су нам у једној од продавница аутомобилских гума у Ужицу.

Бојан Вујичић, вукланизер из овог града, приметио је да су од почетка септембра цене гума расле 200-300 динара на сваких десет дана, односно да су гуме у просеку сада скупље 800-900 динара по комаду.

- Гуме никада нису биле скупље него тренутно, а по садашњим ценовницима комплет зимских пнеуматика стандарних димензија за просечно возило кошта од 25.000 до 45.000 динара – каже Вујичић.По његовим речима, Ужичани већ увелико стављају зимске гуме, али је приметно да су многи купили половне које могу да служе једну сезону, или да ће наступајуће зиме користити старе чија дебљина шаре је дискутабилна.

Фото: Танјуг/ Димитрије Голл

 

 

Поскупела је и замена гума. Вујичић каже да је ова услуга пре годину дана коштала од 400 до 500 динара по гуми, а тренутно је од 500 до 700.

- Раст цена ове услуге је последица поскупљења закупнине пословног простора, репроматеријала, струје воде – објашњава овај вукланизер.

У Беогаду, речено нам је у једној вукланизерској радионици, никада се средином окробра нису мање мењале гуме него сада.

- Пракса је до сада била да су навале у нашој радњи важиле од 1. октобра што, овај пут није случај. Вероватно народ нема новца, па зато оклева. Иначе, монтажа гума је поскупела и кошта од 1.500 до 2.000 за све четири гуме – рекао нам је вукланизер из српске престонице.

Када је реч о замени гума, Новосађани у свом маниру „имају каде“ и лепо време их је заварало, па још нису приметне веће гужве у вукланизерским радњама.

Према речима искусног вукланизера Мирослава Батоса, сви чекају 1. новембар, а нису свесни да ће тада бити највеће гужве, и да од тог датума спадају у категорију кажњивих возача.

- Код нас се максимално користи та флексибилност закона и чињеница да се у обзир узимају спољашња температура и временске прилике, али нису свесни да летња гума не подржава хладан бетон, а он је такав већ сада. У 50 година дугој пракси увек смо говорили муштеријама: „Кад из папуча пређеш у ципеле, тад је време и аутомобилу да уради исто“ – објашњава Батос.

Фото: Танјуг

 

 

Када је реч о ценама замене, наш саговорник поручује да се оне крећу од 350 до 600 динара, с тим што балансирање кошта још толико.

Батос указује и на још једну ствар – несташицу гума.

- У септембру смо послали у Немачку камион који може да прими 1.500 гума, а он се вратио са 500-600 комада. Фали материјала, произвођачи се довијају на разне начине, а увозници мењају цене минимум једном недељно – каже он.

Аутомобилски ас Милован Микица Веснић поручује свима који се колебају да ли да ставе зимске гуме.

- Не само што то закон налаже, него места полемици нема. Аутомобил са летњим гумама, иако му је све остало исправно, неупотребљив је у зимским условима вожње и огроман ризик за свој и животе других – поручује Веснић.

Возаче који у зимским условима возе без прописаних пнеуматика чекају казне које се крећу од 10.000 до 20.000 за физичка лица, од 60.000 до 80.000 за правна лица, и од 30.000 до 200.000 за предузетнике. Казне су и веће уколико возило без зимских гума изазове удес и не коштају само новца него и дана у затвору.

(Блиц)

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".