NADA koju su u utorak probudili zvukovi iz unutrašnjosti podmornice "Titan" koju su detektovale nadležne službe brzo se prigušila jer spasilačke ekipe nisu uspele da joj uđu u trag. Američki i kanadske ekipe u pojačanom sastavu na površini, ali u dubinama Atlanskog okeana, nisu prestale da traže izgubljeno plovilo i petoro putnika koji su u nedelju zaronili kako bi izbliza videli olupinu čuvenog "Titanika" na dubini od 3.800 metara. Putnicima količina kiseonika koji su imali u rezervi prema procenama ističe danas.

Prvi okružni komandant američke obalske straže DŽon Mauger koji predvodi misiju potrage za nestalom podmornicom izjavio je juče za američku TV Si-Bi-Es da je reč o složenoj proceduri i da je avion sa sonarnim bovama uspeo da detektuje buku u vodi. On je dodao da su sve spasilačke ekipe na terenu i da neće odustati od potrage "sve dok postoje šanse za opstanak". Timovi za spasavanje angažovani su sa svih strana. Podmornicu traže i sa neba i u dubinama, ali i na površini vode jer postoji šansa da je isplovila.

Buka koja se čula bila je u intervalima od pola sata i navodno je trajala oko četiri sata. Bivši direktor projekta za bekstvo i spasavanje podmornica Frenk Oven juče je izjavio da je uveren da su zvuci došli iz unutrašnjosti plovila.

- Ako je postojao interval od 30 minuta malo je verovatno da je poteklo od nečeg drugog osim od čoveka - rekao je Oven za Bi-Bi-Si. - Uveren sam da je zvukove napravio ronilac francuske mornarice u penziji i poznati istraživač Pol Henri Nargeolet zbog njegovog velikog iskustva. On poznaje protokol i znao bi kako da alarmira spasioce.

Foto: Profimedia

 

 

Nargeolet je, kao što smo ranije izvestili, jedan od najistaknutiji poznavaoca "Titanika" koji je bio deo prve ekipe u istoriji koja je izbliza videla čuvenu olupinu sredionom osamdesetih. On je jedan od petoro putnika koji su se ukrcali na "Titan" pre nekoliko dana. Sa njim su zarobljeni i pakistanski biznismen Šahzada Davud i njegov sin Suleman, obojica britanski državljani, zatim milijarder i istraživač Hamiš Harding, kao i izvršni direktor i osnivač firme "Oušen Gejt", koja je organizovala turističku turu, Stokton Raš.

On je istakao i da bi zvučni signal koji je detektovala bova blizu površine sugeriše da bi podmornica mogla biti blizu ili čak na površini okeana.

- Ispod oko 180 metara temperatura vode opada veoma brzo - objašnjava on. - To stvara sloj od koje se sonarni signal odbija. Ali, ako ste u istoj dubini vode ona ima tendenciju da ide prilično ravno.

No, i ako je isplovila stručnjaci kažu da to ne olakšava potragu jer je veoma mala i bele je boje, pa je teško uočljiva na površini. S druge strane, potraga u dubinama okeana je daleko teža. Veliki izazov za spasilačke timove je potraga plovila dužine 6,7 metara na dubinama od do čak četiri kilometara. Ovde takođe predstavlja problem i što radio i GPS signali ne mogu da putuju kroz vodu, osim preko sonarnih radara, objasnio je za "Gardijan" profesor pomorskog inženjerstva na koledžu u Londonu Alister Greg.

- Ako se spustio na morsko dno i ne može da se vrati sopstvenim snagama opcije su veoma ograničene. Iako je podmornica još uvek netaknuta, ako je izvan epikontinentalnog pojasa postoji vrlo malo plovila koja mogu da dođu tako duboko, a svakako ne ronioci - rekao je on.

Foto: Tanjug/AP

 

 

Kontraadmiral britanske kraljevske mornarice u penziji Kris Pari za "Skaj njuz" je izjavio da bi spasavanje na morskom dnu bila veoma teška operacija.

- Priroda morskog dna je veoma valovita. Sam "Titanik" ležu u rovu, a okolo ima mnogo ostataka, pa bi pokušaj potrage sa drugom podmornicom bio dosta težak - rekao je on.

Otkada je vest o izgubljenoj podmornici preplavila sve svetske medije u žiži interesovanja javnosti je šta je moglo da pođe naopako samo sat i 45 minuta otkako je zaronila u dubine Atlanskog okeana. Stručnjaci u ovoj obasti ponudili su nekoliko scenarija šta je moglo da dovede do nestanka "Titana". Pojedini kažu da je podmornica mogla da se uplete u olupine "Titanika", da je moglo da joj nestane struje, ili da dođe do problema sa komunikacionom sistemom. Prema nekom drugom scenariju, moglo je da dođe i do curenja u trupu plovila pod pritiskom, što je odmah otvorilo crne prognoze.

Opasno i neprijateljsko mesto

DIK Barton, prvi britanski ronilac koji je izbliza video olupinu velikog "Titanika" opisao je za jutarnji program jedne bitanske televizije ovo područje kao opasno i neprijateljsko mesto. "Postoji lokalna oseka i struja vode koja se kreće okolo, nije konzistentna. Potisci su prilično jaki, ali na kraju dana morate sačuvati snagu jer je to vaš sistem za održavanje života i navigaciju".

Stručnjak upozoravao na nedostatke 2018.

STRUČNJAK za podmornice koji je radio za kompaniju "Oušn Gejt" Dejvid Lohridž upozorio je na potencijalne sigurnosne probleme na plovilu još 2018. godine. On je svojim šefovima rekao da nedostaci u karbonskom trupu "Titana" mogu ostati neotkriveni bez strožih testiranja i pozvao čelnike kompanije da angažuju spoljnu agenciju koja će sertifitikovati brod. Ispričao je da su njegova upozorenja ignorisana sve dok nije napisao izveštaj i pozvan na sastanak sa nekoliko zvaničnika - uključujući izvršnog direktora "Oušn Gejta" Stoktona Raša, koji se nalazi na nestaloj podmornici. Firma je na njegova upozorenja odgovorila otpuštanjem Lohridža. Kompanija ga je tužila zbog odavanja poverljivih informacija, a stručnjak za podmornice je podneo protivtužbu za nepravedno otpuštanje. Tužba je kasnije rešena.

Novinar Ej-Bi-Sija bio zarobljen 2000.

AMERIČKI novinar Majkl Gilen za Bi-Bi-Si se prisetio svog teškog iskustva kada je bio zarobljen u sličnom brodu tokom ronjenja u severnom Atlantiku 2000. godine. "Kada smo se približavali krmi, bili smo uhvaćeni u podvodnu struju koja se veoma brzo kreće. Tako da smo se na kraju zaglavili u propeleru", rekao je Gilen, koji je u to vreme bio urednik nauke na američkoj TV Ej-Bi-Si.

- Odjednom se dogodio samo sudar. Nikada neću zaboraviti misao koja mi je pala na pamet: Ovo je kraj. Ali onda, nakon napora pilota, osetili smo da se nešto promenilo i da lebdimo. Sve se dešavalo u potpunom mraku, pošto je pilot ugasio reflektor - ispričao je on.

U ugovoru pominju smrt tri puta

PRODUCENT serije "Simpsonovi" Majk Rajs u julu prošle godine spustio se zajedno sa suprugom do olupine "Titanika" podmornicom kompanije "Oušngejt". On je za "NJujork post" ispričao da je pre ukrcavanja na "Titan" morao da potpiše ugovor koji između ostalog podrazumeva da se kompanija u određenim slučajevima odriče odgovornosti u slučaju smrtnog slučaja putnika u podmornici.

- Smrt uvek vreba, uvek vam se mota u mislima. Čak i pre nego što kročite na čamac koji putnike dovodi do podmornice postoji veoma dug ugovor o odricanju od odgovornosti u kojem se smrt pominje tri puta već na prvoj strani - kazao je Rajs.

Hamiš do Marijanskog rova i svemira

PRIJATELJ britanskog milijardera i istraživača Hamiša Hardinga astronautu NASE u penziji Teriju Virtsu ispričao je da je poslednju poruku od svog druga dobio dan pre nego što je on otišao na turu obilaska "Titanika". "Hej, krećemo sutra, izgleda dobro, vreme je bilo loše, pa su čekali zbog toga", poručio je Harding u poruci.

Hardin je inače britanski biznismen, pilot i avanturista koji živi u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Predsednik je međunarodne kompanije za posredovanje u avionima sa sedištem u Dubaiju. Drži Ginisov rekord u najdužem boravku na morskom dnu nakon što je 2021. godine podmornicom u oku od četiri sata i 15 minuta prošao Marijanskim rovom, najdubljim mestom na planeti. Prvi rekord postigao je 2019. godine za najbrži obilazak Zemlje avionima preko oba geografska pola. A prošle godine je išao u svemir sa "Blu oridžinom", kompanijom koju je osnovao DŽef Bezos.

 

BONUS VIDEO

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".