Анти-лоцк Бракинг Сyстем или скраћено АБС, у преводу значи - систем против блокирања кочница. Ради се о електронском систему који уз помоћ сензора помно прати шта се дешава са контактом пнеуматик-подлога и сходно томе да ли долази до појаве услова за блокирање кочница, контролише и управља њиховим радом и понашањем.

Састоји од електронске контролне јединице, хидрауличне јединице, сензора броја обртаја точкова, који се налазе на точковима и шаљу податке о броју обртаја контролној јединици, релеја и АБС упозоравајуће лампице на инструмент табли. АБС систем функционише тако што електронска контролна јединица возила непрекидно контролише број обртаја точкова, а кад дође до кочења она упоређује и контролише измене броја обртаја точкова. У случају да точкови нагло успоре онда поменута контролна јединица више пута у секунди мења кочиони притисак и са тим спречава блокирање точкова. Промену притиска код наглог кочења и активацији АБС система ви као возач можете осетити у подрхтавању педале кочнице. При покретању возила после наглог заустављања можете чути звук електромотора који контролише АБС систем.

Краће речено, електронски регулисана сила кочења сваког од четири точка помоћу АБС система чува возило од заношења на путу и омогућава његову стабилност и наравно контролу над возилом током наглог кочења или кочења по клизавом путу. Исправан АБС систем веома је битан за сваког возача, како би током кочења могао управљати возилом без већих проблема. Точкови код возила без АБС система код наглог кочења блокирају и проузрокују заношење и губитак правца.

Код вожње по растреситим површинама на којима је песак, снег или слично возила са АБС системом имају дужи пут кочења од возила без АБС система. Гуме код возила без АБС система најчешће се укопају у песак или снег и скрате себи пут кочења. Ако сте искусан и вешт возач, онда знате зауставити возило и без АБС система. Али веома је битно запамтити, да је АБС систем предност за сваког возача како би сачувао контролу над возилом током лоших услова на путевима, били професионални возач или почетник. Код АБС система је интересантна чињеница, да не функционише ако возило не иде брже од 5-6 км/х. То не значи да је возило без кочница, јер обични систем за кочење и даље обавља своју функцију.

Такође је интересантно да АБС систем функционише потпуно аутоматски и за његово укључивање није потребна никаква специјална техника кочења. Како би АБС систем функционисао са свом снагом и исправно, препоручљиво је да возило има монтиране точкове одговарајућих величина по упутствима произвођача аутомобила. У супротном АБС систем не може правилно функционисати.

Како се понаша возило са АБС-ом?

Распрострањено је мишљење да аутомобили опремљени АБС-ом аутоматски имају краћи зауставни пут, што није тачно. Дужина времена кочења је продужена, као и сам зауставни пут, чак и за 5-6 одсто, у односу на исти аутомобил без АБС-а, мерено у идеалним условима. Али, у идеалним условима (сув и добар пут) АБС уређај никада неће да се активира, сем ако је неисправан. Приликом наглог притискања педале за кочење сва возила која имају АБС систем за кочење испуштаће невероватан звук који ће се преносити на вашу педалу унутар кабине.

Ово је сасвим нормално! Уколико имате потребу за наглим заустављањем вашег аутомобила, најважније је да непопуштате педалу приликом кочење већ да је држите притиснутом. Без обзира на звук и отпор педале на вашу ногу. То можете пробати по благој киши када сте безбедни да немате пешака и паркираних возила на неком паркингу или непрометној улици. Наравно све што пробате радите на сопствену одговорност, зато пажљиво!

Шта радити када вам се упали АБС лампица на инструмент табли?

АБС систем са својом могућношћу самотестирања свих својих компоненти код квара тј. отказивања неке од њих упали АБС упозоравајућу лампицу на инструмент табли возила. Уколико постоји нека неправилност у АБС систему упаљена лампица наговештава вам да пажљиво зауставите возило, искључите мотор и поново га покренете. Ако лампица засветли само на кратко и поново се угаси, све је у реду са АБС системом.

Ако лампица светли и даље, неопходно је посетити сервисера. До квара на АБС кочницама долази најчешће ако је отказао сензор АБС на одређеном точку или ако је дошло до запрљаности сензора. Квар се лако дијагностикује и није скуп за већину возила. Док код друге генерације АБС система нема "сензора" већ су их заменили дигиталним магнетним давачима брзине. Састоји се од прстена на којима је велики број ситно распоређених малих магнета.

БОНУС ВИДЕО: