Купци очекују да у препознатљивим амбалажама добију литар или литар и по ових напитака. Уместо тога сада је спаковано 965 и 968, односно 1.450 и 1.463 милилитра млека, и 975 грама јогурта.

Посебно је необично што се јогурт уместо у литрима, мери килограмима. Он је тежак, па то значи да га у овој мерној јединици има мање. Паковање јогурта у чашама одавно је са 200 спало на 180 грама, а сада су га произвођачи стесали и у пластичним флашама. Ове намирнице се само прикључују низу артикала којима је калирала тежина. Овако произвођачи злоупотребљавају навике потрошача и на прикривен начин подижу цене својих производа, тако што смањују садржај, а задржавају величину и облик стандардне амбалаже.

Марко Драгић из Националне организације потрошача Србије истиче да је ово маркетиншки трик, али да у томе нема ничег што је незаконито.

Фото: Архива

 

 

- Купци обично не проверавају тежину производа, нити читају декларацију, очекују да одређена величина амбалаже има количину на коју су навикли - објашњава Драгић.

- Смањивањем садржаја на прикривен начин поскупљује производ, јер се за исту цену добија мања количина него раније. То је злоупотреба навика потрошача.

Ипак, како наводи, сви подаци о тежини производа јасно су истакнути на паковању и ова пракса није незаконита. Купци су веома незадовољни када ово примете и сматрају да је то непоштено и обмањујуће понашање. Праву буру на друштвеним мрежама изазвала је објава фотографије смањене количине млека у амбалажи. Потрошачи предлажу бојкот таквих производа.

- Не купујем чоколаде чија је маса мања од 100 грама - написао је један купац. - И код осталих производа, тражим произвођаче који нису мењали количину. Поштеније је подићи цену.

Огласио се и купац који наводи да ради у акредитованој лабораторији и да су мерили паковање јогурта једног произвођача од 250 грама и да су утврдили да је, заправо, спаковано 238 грама.

Фото: Архива

 

 

- Мерили смо затворену амбалажу, а потом празну флашицу - објашњава овај учесник у дискусији на "Фејсбуку".

- И установили смо да произвођач украде 12 грама по амбалажи. Па, сада израчунајте колико су на добитку на милион флашица.

На то је други учесник разочарано поручио да ће да купи краву и тако реши проблем поткрадања. У НОПС-у истичу да потрошачима увек саветују да читају декларацију, упоређују цену и количину. То је једини начин да тачно знају шта купују и да не упадну у замку да им неко по истој цени продаје мању количину производа.

Међутим, и када потрошачи покушају на овај начин да пореде артикле различитих произвођача, наилазе на још један проблем. Трговци често крше закон, јер не наводе уз сваки производ и његову јединичну цену, а то је по килограму, литру или метру, што је њихова обавеза. Ово је прекршај, али није познато да је било који трговац због тога платио казну. Дешава се и да су ови подаци наведени веома ситним бројевима, па купац тешко може да их прочита без лупе.

ПАКОВАЊА СВЕ МАЊА, ЦЕНЕ СВЕ ВИШЕ

"Новости" су већ писале о бројним примерима производа којима је смањена количина. Осим паковања чоколада, међу њима су кутије сира од 450 и 900 грама, кафа од 175 и 180 грама, уместо уобичајених 200. Кесице кикирикија од 75, 80 и 90 , кекс у амбалажи од 167 грама. Потрошачи на друштвеним мрежама указују и да је мајонез са 200, стесан на 190 и 178 грама. Детерџент за судове се продаје у количини од 450 милилитара уместо пола литра. Сапуни сада теже 90, уместо 100 грама. Купци закључују да су паковања све мања, а цене све веће.

(Новости онлајн)