Kupci očekuju da u prepoznatljivim ambalažama dobiju litar ili litar i po ovih napitaka. Umesto toga sada je spakovano 965 i 968, odnosno 1.450 i 1.463 mililitra mleka, i 975 grama jogurta.

Posebno je neobično što se jogurt umesto u litrima, meri kilogramima. On je težak, pa to znači da ga u ovoj mernoj jedinici ima manje. Pakovanje jogurta u čašama odavno je sa 200 spalo na 180 grama, a sada su ga proizvođači stesali i u plastičnim flašama. Ove namirnice se samo priključuju nizu artikala kojima je kalirala težina. Ovako proizvođači zloupotrebljavaju navike potrošača i na prikriven način podižu cene svojih proizvoda, tako što smanjuju sadržaj, a zadržavaju veličinu i oblik standardne ambalaže.

Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da je ovo marketinški trik, ali da u tome nema ničeg što je nezakonito.

Foto: Arhiva

 

 

- Kupci obično ne proveravaju težinu proizvoda, niti čitaju deklaraciju, očekuju da određena veličina ambalaže ima količinu na koju su navikli - objašnjava Dragić.

- Smanjivanjem sadržaja na prikriven način poskupljuje proizvod, jer se za istu cenu dobija manja količina nego ranije. To je zloupotreba navika potrošača.

Ipak, kako navodi, svi podaci o težini proizvoda jasno su istaknuti na pakovanju i ova praksa nije nezakonita. Kupci su veoma nezadovoljni kada ovo primete i smatraju da je to nepošteno i obmanjujuće ponašanje. Pravu buru na društvenim mrežama izazvala je objava fotografije smanjene količine mleka u ambalaži. Potrošači predlažu bojkot takvih proizvoda.

- Ne kupujem čokolade čija je masa manja od 100 grama - napisao je jedan kupac. - I kod ostalih proizvoda, tražim proizvođače koji nisu menjali količinu. Poštenije je podići cenu.

Oglasio se i kupac koji navodi da radi u akreditovanoj laboratoriji i da su merili pakovanje jogurta jednog proizvođača od 250 grama i da su utvrdili da je, zapravo, spakovano 238 grama.

Foto: Arhiva

 

 

- Merili smo zatvorenu ambalažu, a potom praznu flašicu - objašnjava ovaj učesnik u diskusiji na "Fejsbuku".

- I ustanovili smo da proizvođač ukrade 12 grama po ambalaži. Pa, sada izračunajte koliko su na dobitku na milion flašica.

Na to je drugi učesnik razočarano poručio da će da kupi kravu i tako reši problem potkradanja. U NOPS-u ističu da potrošačima uvek savetuju da čitaju deklaraciju, upoređuju cenu i količinu. To je jedini način da tačno znaju šta kupuju i da ne upadnu u zamku da im neko po istoj ceni prodaje manju količinu proizvoda.

Međutim, i kada potrošači pokušaju na ovaj način da porede artikle različitih proizvođača, nailaze na još jedan problem. Trgovci često krše zakon, jer ne navode uz svaki proizvod i njegovu jediničnu cenu, a to je po kilogramu, litru ili metru, što je njihova obaveza. Ovo je prekršaj, ali nije poznato da je bilo koji trgovac zbog toga platio kaznu. Dešava se i da su ovi podaci navedeni veoma sitnim brojevima, pa kupac teško može da ih pročita bez lupe.

PAKOVANJA SVE MANJA, CENE SVE VIŠE

"Novosti" su već pisale o brojnim primerima proizvoda kojima je smanjena količina. Osim pakovanja čokolada, među njima su kutije sira od 450 i 900 grama, kafa od 175 i 180 grama, umesto uobičajenih 200. Kesice kikirikija od 75, 80 i 90 , keks u ambalaži od 167 grama. Potrošači na društvenim mrežama ukazuju i da je majonez sa 200, stesan na 190 i 178 grama. Deterdžent za sudove se prodaje u količini od 450 mililitara umesto pola litra. Sapuni sada teže 90, umesto 100 grama. Kupci zaključuju da su pakovanja sve manja, a cene sve veće.

(Novosti onlajn)