Уколико возач има здравствене тегобе, треба сâм да се јави лекару. Октобар и мај су некако резервисани за ђачке екскурзије. Међутим, родитељи су узнемирени, због изненадне смрти возача аутобуса пре неколико дана у Италији.

Какве здравствене прегледе и провере пролазе професионални возачи аутобуса, колико често, шта се проверава непосредно уочи путовања. Проф. др Александар Миловановић, директор Медицине рада рекао је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, да је временски максимум за вожњу за возача професионалца 9 сати, а после 4 сата мора да прави паузу од 45 минута и онда да настави вожњу.

Напомиње да се провера врши у самом аутобусу где се налази инструмент – тахограф где се могу видети многи елементи вожње – брзина, континуитет вожње, време.

Умро после 16 сати вожње: Случај који је узнемирио родитеље
Родитељи су узнемирени када чују да је возач аутобуса преминуо након 16 сати вожње аутобуса према северу Италије. У том тренутку није се налазио за воланом већ у хотелу. Подсетимо, ово се десило пре два дана током матурске екскурзије ђака из Сремске Митровице.

Осврћући се на овај догађај, да је возач, како су медији писали возио 16 сати, др Миловановић каже да је 16 сати велико оптерећење и подсећа да на ауто-путевима постоји обавештење за аматере возаче: након два сата направите паузу и протегните ноге.

"Обично је пракса да када се организују екскурзије иду два возача, па се периодично смењују, четири и по сата вози један, па следи пауза од 45 минута, па други вози, и тако се смењују", наводи Миловановић.

Такође подсећа да и на ка "кратким" линијама до мора, до Црне Горе, Хрватске, Грчке увек возе два возача.

Провере возача уочи екскурзије

Говорећи о проверама уочи екскурзије, др Миловановић каже да полиција излази испред школе, на лице места и проверава стање аутобуса, евентуално објективно неку техничку неисправност, али не и да ли возач реагује на неку психоактивну супстанцу.

"Не знам да ли проверавају алкохолисаност, али то је све у домену Агенције за безбедност саобраћаја. Лекари са тим практично немају везе. Наш задатак је да када пацијент дође у ординацију установимо да ли је он психофизички способан да вози – било као аматер или професионалац", истакао је он.

Објашњава да постоји одређени програм и лекарски преглед и ако све то возач прође, онда се издаје лекарско уверење – за возача професионалца на три године, а за аматере лекарско уверење након положеног возачког испита. Уколико има неких ограничења, као што је ношење наочара или сочива, онда се периодично обнавља, а ако нема, онда након 65. године живота подлежу прегледима на сваких пет година или краће.

Ако возач има тегобе, треба сам да се јави лекару

Доктор Миловановић каже да ако возач има здравствене тегобе, треба сам да се јави лекару.

"Не постоји могућност да ми откријемо да ли неко има епилепсију ако он то прећути, а није изазвана за време прегледа, ми о тој болести немамо податке", каже др Миловановић.

Ако се погорша вид

Каже да рецимо катаракта може да узнапредује, али то ће офталмолог на претходном прегледу да види па ће му рећи да дође за годину дана или за шест месеци или на сваких шест месеци или на сваких годину дана, а не на три године ако лекар процени да постоји повећани ризик.

Иначе, лекарски преглед укључује неуропсихијатра, психолога, обавезну гликемију, закључно мишљење медицине рада, спирограм и ЕКГ.

У којим установама се раде лекарски прегледи

Лекарске прегледе за возаче раде сви заводи, домови здравља, медицине рада на примарној здравственој заштити као и Институт на терцијарној здравственој заштити.

У Институту за медицину рада се налази и другостепена лекарска комисија тако да ако дође до било ког поремећаја због кога се одузима возачка дозвола, жалбени поступак иде у Институт за медицину рада пред трочланом комисијом, објаснио је Миловановић.

Привремено одузимање дозволе

Привремено одузимање дозволе наступа због неког акутног стања или ако је болест брзо узнапредовала.

"Када на нашим прегледима пацијената који леже код нас због испитивања оцене способности откријемо да се ради о некој болести или стању организма за који сматрамо да није у функцији возача, ми онда обавештавамо МУП и онда се дозвола одузима по службеној дужности", навео је Миловановић.

(РТС)

БОНУС ВИДЕО: