Према међународним прописима, максимални износ који може да се потражује као надокнада је до 1500 евра. Међутим, колико ће у пракси бити рефундирано зависи од тога како ће авио-компанија процењивати ситуацију и како ће путник доказивати своју штету.

У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) истичу да је веома важно да грађани поштују прописане рокове за подношење жалби и захтева за одштету како не би остали ускраћени за неко од својих права. Аеродроми, односно компаније које се баве земаљским опслуживањем губе пртљаг, али је авио-превозник одоговоран за свог подизвођача, тако да он плаћа рефундацију. Путник одмах по доласку, чим утврди да недостаје његов кофер, треба да поднесе пријаву и рекламацију на аеродрому на који је слетео. За то је потребна авио-карта, потврда о предатом пртљагу и карта за укрцавање. Аеродром на коме је поднета пријава одговоран је за лоцирање и све нове информације у вези са коферима.

- Ако у року до 21. дана од пријаве путник не добије пртљаг, сматра се да је он изгубљен, и онда се авио компанији подноси захтев за одштету - објашњава за "Новости" правни саветник у НОПС, Младен Алфировић. - Уколико је путник добио оштећен пртљаг без кашњења, ту штету треба да пријави одмах по доласку или у року од седам дана. Ако је пртљаг каснио, а на крају стигао оштећен, онда путник има рок од 21. дана да поднесе захтев за одштету од тренутка када га је добио.

Фото: Танјуг/АП

 

Он наглашава да су ови рокови веома строги. Уколико их путник прекорачи, како додаје, губи право да поднесе евентуалну тужбу у случају да му авио-компанија не исплати надокнаду штете.

На сајту "Ер Србије" се, за случај кашњења пртљага када је путник ван куће, истичу да знају да ће му бити неопходне основне ствари, попут пасте за зубе и шампона. Зато моле да се сачувају сви рачуни и да се националном авио-превознику проследе електронским путем. Следећа ситуација је кашњење преко пет дана и, како се наводи, тада путник треба за сваки комад пртљага да попуни формулар у ПДФ формату и пошање путем електронске или физичке поште. Алфировић указује да уколико је неко пет дана на путу, онда му нису довољни само паста за зубе и шампон.

- Ако сте остали без пртљага, то значи да немате ништа - истиче наш саговорник. - У таквој ситуацији мораћете да купите доста ствари. Савет је да потрошачи узимају рачуне за све трошкове, како би могли да их докажу. Наравно, другачија је ситуација ако је неком изгубљен пртљаг када се вратио кући.

Према његовим речима, висина рефундације за губитак, кашњење и оштећење пртљага прописана је Монтреалском конвенцијом.

- То је тзв. посебно право вучења, односно обрачунска јединица, које када се конвертује у евре значи да је максимални износ који може да се потражује на име надокнаде до око 1500 евра - каже Алфировић. - Међутим, колико ће бити рефундирано путнику зависи од тога како ће авио-компанија процењивати ситуацију и како ће путник доказивати своју штету.

БОНУС ВИДЕО: