Многи возачи од 5. јула страхују јер ће тада ступити на снагу одредба правилника о техничким условима који се односе на издувне гасове, те аутомобили који немају исправан катализатор неће моћи да прођу технички преглед.

У проблему су хиљаде возача, не само они који возе старија возила, већ и они који имају половна којима је пре продаје скинут катализатор.

Ова одлука је требало да ступи на снагу пре око две године, а тада је више од 100.000 власника било у проблему да региструје своје возило. Зато је одлучено да се рок помери како би власници комплетирали издувни систем свог аутомобила.

Фото: А. Станковић

 

Да ли су грађани спремни?

Две године су прошле и ближи се 5. јул и уколико се не помери рок возила, која имају неисправни катализатор или га уопште немају, би морала да буду искључена из саобраћаја. Недавно је члан Одбора групације техничких прегледа при Привредној комори Србије Андрија Вујичић упозорио да је реч о великом изазову за возаче.

Такође је истакао да је неопходно дати још времена да се пропис усклади или да се власници оваквих возила прилагоде пропису уколико се одлучи да се он одржи у облику у ком је сада. Што се тиче фирми које се баве техничким прегледом, из њих кажу да је и пре две године више од 90 одсто њих било спремно за ову новину, пошто су набавили уређаје за мерење количине издувних гасова. 

Фото: Н. Скендерија

 

"Прописи кажу да након 5. јула свако возило које је произведено са фабричким катализатором мора имати тај уређај. Ако га нема, сматра се да није исправно и ако ћемо поступати по закону и савести, онда такав аутомобил не сме да прође технички преглед. Проблем је, међутим, што се за претходне две године у смислу тога каква возила долазе на технички преглед мало шта променило, а то је да је њихова просечна старост 15 година. И не само то што се купују и возе аутомобили који немају катализатор, већ се доста возе и они новији половњаци из којих је катализатор скинут. Није мали број трговаца половњацима који пре продају скину катализатор и продају аутомобил без њега, а катализатор продају трговцима тих делова", причају у техничким прегледима.

Стандарди и провера

Сва возила произведена са Еуро 3 нормом уведеном 2000. године, а код неких произвођача и годину дана раније, морају имати фабрички уграђен катализатор. А како то, уколико нисте сигурни, утврдити на самом техничком прегледу? "Као и до сада, мериће се количина издувних гасова. Аутомобил се неће отварати да би се открило да ли поседује тај део.

Фото: Д. Миловановић

 

Куцкање по цеви ауспуха, којим би се одредило да ли је можда празан и нема катализатор, свакако није поуздана метода и једноставно не би могла да важи. Зато је свакако најбоље за власнике аутомобила, пре свега половних, да ако нису сигурни, обавезно пре техничког прегледа оду код мајстора који има одговарајућу дијагностику која може да утврди да ли њихово возило има катализатор и да ли је исправан", саветују из техничких прегледа.

Цена катализатора

Цене катализатора уопште нису ниске. Зависно од тога да ли су за норму Еуро 3, 4 или 5, они са уградњом, односно репарацијом саћа за последњу норму, коштају од 9.500 до скоро 44.000 динара.

Иначе, пре две године, уочи најаве примене овог прописа, а пре него што је одложен, судећи по огласима на интернету катализаторе је, за оне којима је куповина била скупа, било могуће изнајмити само за технички преглед и то по цени од 15 евра за 48 сати коришћења! Сада би та варијанта којом се “заобилази” пропис и издатак који није мали, по проценама, коштала дупло скупље.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО:

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".