Најустаљенији стандард за мануелне мењаче је класични систем по којем "брзине иду у H". У овом случају се ручица налази са десне стране возача и брзине иду од прве ка четвртој, петој или шестој, зависно од максималног броја брзина.

У ауто-школама нас уче да је прва брзина лево-напред, друга лево-назад, и тако даље, међутим, код ових примерака није такав случај.

Да ли бисте се снашли на овим аутомобилима?

Фото: Јутјуб принтскрин/Hagerty

 

"Спачек"

Цитроенов модел 2ЦВ, код нас много познатији под надимком "спачек", производио се од 1948. године па све до 1990. Био је веома приступачан и изузетно издржљив, а уз то и лак за одржавање.

Пружао је удобност са 4 брзине, а волели су га много и на нашим просторима. Међутим, он има уграђен мењач који корисницима баш и не чини услугу.

Сам мењач има класичан H принцип, али због уштеде и мањег броја делова, мењач није онакав какав данас познајемо. "Излази" из инструмент-табле и да би се променио степен преноса ручка се вуче и гура и ротира лево или десно.

 

 

Да би убацили у прву брзину потребно је да ручку окренете ка левој страни и повучете. Други степен преноса се постиже када је вратите у почетни положај и гурнете напред, а трећи када је из почетног положаја повучете ка себи. Четврти степен преноса је обрнут од првог - дакле, окренете ручку ка десној страни и гурнете напред.

Фото: О. Радошевић

 

Трабант

Аутомобил који је долазио из Немачке, али источне, најпознатији је постао у нашим крајевима по томе што ће се кобно завршити ако га паркирате близу свиња. Масовно је извожен у комунистички блок, а највеће предности су му биле лака и издржљива каросерија, брзина и трајност, али и солидан простор и смештај унутар кабине.

Претрпео је углавном ситне козметичке измене, али је временом постао неефикасан и застарео. Двотактни агрегат није имао довољну снагу да одговори захтевима времена, а производња издувних гасова је била претерана, те није одговарала еколошким условима.

Био је на мети критике Запада због тога што су, чак и они који су уплатили један овакав примерак, редови чекања на испоруку трајали и неколико година. Часопис "Тајм" је уврстио трабанта у списак 50 најгорих аутомобила икада направљених.

Ручка мењача се налазила иза волана, на месту које данас асоцирамо са ручком за брисаче. Да би убацили у прву брзину, потребно је да ову ручку из "лера" повучете ка доле. Други степен преноса захтева да из неутралне позиције гурнете ручку ка горе. Трећа брзина се налази када повучете ручку ка себи и повучете је ка доле, а четврта је одмах изнад треће. Да би убацили аутомобил у рикверц, потребно је да ручку гурнете напред, а затим да је повучете ка доле.

БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".