Najustaljeniji standard za manuelne menjače je klasični sistem po kojem "brzine idu u H". U ovom slučaju se ručica nalazi sa desne strane vozača i brzine idu od prve ka četvrtoj, petoj ili šestoj, zavisno od maksimalnog broja brzina.

U auto-školama nas uče da je prva brzina levo-napred, druga levo-nazad, i tako dalje, međutim, kod ovih primeraka nije takav slučaj.

Da li biste se snašli na ovim automobilima?

Foto: Jutjub printskrin/Hagerty

 

"Spaček"

Citroenov model 2CV, kod nas mnogo poznatiji pod nadimkom "spaček", proizvodio se od 1948. godine pa sve do 1990. Bio je veoma pristupačan i izuzetno izdržljiv, a uz to i lak za održavanje.

Pružao je udobnost sa 4 brzine, a voleli su ga mnogo i na našim prostorima. Međutim, on ima ugrađen menjač koji korisnicima baš i ne čini uslugu.

Sam menjač ima klasičan H princip, ali zbog uštede i manjeg broja delova, menjač nije onakav kakav danas poznajemo. "Izlazi" iz instrument-table i da bi se promenio stepen prenosa ručka se vuče i gura i rotira levo ili desno.

 

 

Da bi ubacili u prvu brzinu potrebno je da ručku okrenete ka levoj strani i povučete. Drugi stepen prenosa se postiže kada je vratite u početni položaj i gurnete napred, a treći kada je iz početnog položaja povučete ka sebi. Četvrti stepen prenosa je obrnut od prvog - dakle, okrenete ručku ka desnoj strani i gurnete napred.

Foto: O. Radošević

 

Trabant

Automobil koji je dolazio iz Nemačke, ali istočne, najpoznatiji je postao u našim krajevima po tome što će se kobno završiti ako ga parkirate blizu svinja. Masovno je izvožen u komunistički blok, a najveće prednosti su mu bile laka i izdržljiva karoserija, brzina i trajnost, ali i solidan prostor i smeštaj unutar kabine.

Pretrpeo je uglavnom sitne kozmetičke izmene, ali je vremenom postao neefikasan i zastareo. Dvotaktni agregat nije imao dovoljnu snagu da odgovori zahtevima vremena, a proizvodnja izduvnih gasova je bila preterana, te nije odgovarala ekološkim uslovima.

Bio je na meti kritike Zapada zbog toga što su, čak i oni koji su uplatili jedan ovakav primerak, redovi čekanja na isporuku trajali i nekoliko godina. Časopis "Tajm" je uvrstio trabanta u spisak 50 najgorih automobila ikada napravljenih.

Ručka menjača se nalazila iza volana, na mestu koje danas asociramo sa ručkom za brisače. Da bi ubacili u prvu brzinu, potrebno je da ovu ručku iz "lera" povučete ka dole. Drugi stepen prenosa zahteva da iz neutralne pozicije gurnete ručku ka gore. Treća brzina se nalazi kada povučete ručku ka sebi i povučete je ka dole, a četvrta je odmah iznad treće. Da bi ubacili automobil u rikverc, potrebno je da ručku gurnete napred, a zatim da je povučete ka dole.

BONUS: NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".