Јуришна летелица је пројектована за директну подршку копнених снага на бојном пољу дању и ноћу са директним видом циља, као и за уништавање објеката са задатим координатама 24 сата у свим временским условима.

Су-25 је први пут полетео у ваздух 22. фебруара 1975. године. Авиони овог типа су у употреби од 1981. године, учествовали су у многим војним сукобима.

Фото:Профимедиа

 

Рад на стварању јуришника Су-25 започео је у Конструкторском бироу П. О. Сухоја средином 1960-их на сопствену иницијативу, када је постало јасно да је одлука донета 1956. године о укидању јуришних авиона и преносу његових функција на борбене авионе. Подршка копнених снага млазним надзвучним ловцима показала се непрактична због превеликих брзина ових летелица. Пилоти нису имали времена да открију мету, што их је приморало да уђу у други круг напада. У борбеној ситуацији која се брзо мења, поновни улазак значи губитак времена и као резултат, је неуспех у извршењу задатка, штавише, системи ПВО имају времена да преузму контролу над сектором за напад авиона.

Било је очигледно да је војсци потребан специјализовани јуришни авион. У Конструкторском бироу формирана је група истомишљеника, која се обавезала да на добровољној основи спроведе идеју о новом авиону. Главни конструктор у групи креатора Су-25 био је бивши командант тенка Т-34 , један од најсјајнијих конструктора авиона 20. века, Олег Сергејевич Самојлович ( 1926-1999 )  .

Од априла до јуна 1980. године, два авиона Су-25 су тестирана у борбеним условима у Авганистану.

Фото:Профимедиа

 

МОДЕРНИЗАЦИЈА СУ-25:

Су-25, као и Су- 24М , постепено се замењује са Су-34. Дакле, борбене способности прва два су много мања од претходних, није било посебне потребе за њима. Надограђене верзије Су-25СМ / СМ3 и Су-24М / М2 само су одложиле декомисијацију. Могуће је да ће Су-39 који се развија постати специјализовани „дронови убице“. Главна предност Су-39 у односу на друге борбене авионе је мала брзина крстарења. Због тога, летелица може дуго да гони непријатељску беспилотну летелицу и да не падне у залеђе. Су-34 је, на пример, способан да открије „потенцијалне циљеве попут тенкова или борбених возила пешадије“ на удаљености до 75 километара.

Већина вођених ракета Су-25СМ/СМ3 има домет не већи од 10км, што ствара велику вероватноћу да буду оборени против-ваздушним ракетама. Витебске станице за електронско ратовање постављене на Су-25СМ3 су способне да обарају навођење непријатељске пројектиле, али и даље постоји велика вероватноћа губитка авиона. Такође постоји велики потенцијал за повећање домета вођених пројектила на јуришним хеликоптерима, што опет доводи до бескорисности Су-25СМ/СМ3.

Фото:Профимедиа

 

ОКЛОП СУ-25:

Су-25 је генерално високо заштићен авион, системи за преживљавање у борби чине 7,2% нормалне тежине при полетању, или 1.050 кг. Витални системи јуришних авиона су дуплирани и заштићени мање важним.
Посебна пажња посвећена је заштити критичних компоненти и елемената – кокпита и система горива.

Кокпит је направљен од завареног авионског титанијумског оклопа АБВТ-20. Дебљина оклопних плоча је од 10 до 24 мм. Ветробран пружа заштиту од метка и представља стаклени блок дебљине 55 мм . Иза пилота је заштићен челичним оклопним леђима дебљине 6 мм. Пилот је скоро потпуно заштићен од ватре из било ког оружја са цевима калибра до 12,7 мм, а у најопаснијим подручјима - до топовских калибара 30мм.

СПЕЦИФИКАЦИЈЕ СУ-25:

Дужина : 15,36 м
Распон крила : 14,36 м
Висина : 4,8 м
Површина крила: 30,1 м²
Тежина празног возила: 11.600 кг
Нормална тежина при полетању: 14.600 кг
Максимална тежина при полетању : 17.600 кг
Маса горива у унутрашњим резервоарима: 3000 кг
Тежина оклопне заштите: 595 кг

Фото:Профимедиа

 


Карактеристике лета:
Максимална брзина: 950 км/х (са нормалним борбеним оптерећењем)
Брзина крстарења : 750 км/х
Висина лета: 7000 м
Висина борбене употребе са максималним борбеним оптерећењем: 5000 м
Дужина полетања:  
на бетонској писти: 550 м
на неасфалтираној писти: 600 м

Наоружање:
Топ: двоцевни топ 30 мм ГШ-30-2 са 250 метака

Топ је дизајниран да уништава оклопна возила, живу силу, као и ваздушне циљеве на средњим и блиским удаљеностима. Може да пуца у једном непрекидном рафалу. Цев омогућава да направите до 4.000 хитаца без угрожавања перформанси. Почетна брзина пројектила је 900 м/с. Брзина паљбе топа је 3.000 метака у минути.

Муниција за топ:

   - високоексплозивни запаљиви пројектил ОФЗ-30,
   - високо-експлозивни запаљиви светлећи ОФЗТ-30,
   - оклопно-експлозивни пројектил БР-30,
   - више-елементни пројектил МЕ-30.

Фото:Профимедиа

 

- Тачке вешања: 10
- Борбено оптерећење:  
   - (4×ФАБ-250+2×Р-60+муниција)
- максимално: 4400 кг
- Вођене ракете:  
  - ракете ваздух-ваздух: 2 × Р-60 (АА-8)
  - ракете ваздух-земља: 4× Кх-25МЛ или Кх-25МЛП или С-25Л или 2× Кх-29Л
- Ненавођене ракете :  
  - 256 (8×32)×57 мм С-5 у блоковима УБ-32 или
  - 160 (8×20)×80 мм Ц-8 у блоковима Б-8 или
  - 40 (8×5)×122 мм С-13 у блоковима Б-13 или
  - 8×240 мм С-24 или 266 мм С-25
- Бомбе: слободно падајуће и подесиве за разне намене
  - 8×500 кг (ФАБ-500, РБЦ-500 итд.) или
  - 8×250 кг (ФАБ-250, РБЦ-250 итд.) или
  - 8 или 32 × 100 кг или
  - 8 × контејнера КМГУ-2

БОРБЕНА УПОТРЕБА СУ-25:

- Авганистански рат (1979-1989)

- Иранско-ирачки рат (1980-1988)
- Грађански рат у Анголи (1975-2002)
- Заливски рат (1991)
- Грађански рат у Таџикистану (1992-1997)

Фото:Профимедиа

 

- Абхаски рат (1992-1993)
- Карабашки рат (1991-1994)
- Први чеченски рат (1994-1996)
- Рат у Конгу (1997-2002)
- Етиопско-еритрејски сукоб (1998-2000)
- Други чеченски рат (1999-2000)
- Сукоб у Македонији (2001)
- Конфликт између Француске и Слоноваче (2004)
- Оружани сукоб у Јужној Осетији (2008)
- Конфликт у Дарфуру (од 2003.)
- Оружани сукоб у источној Украјини (од 2014.)
- Оружани сукоб у северном Ираку (2014)
- Руска војна операција у Сирији (од 2015.)

- Сукоби у Нагорно-Карабаху (2020)
- Руска инвазија на Украјину
- Други сукоби:
  - Перу је користио Су-25 за борбу против трговине дрогом. 18. јула 2000. перуански пилот Су-25 оборио је авион који је превозио дрогу.

БОНУС ВИДЕО:

 

 

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".