МГ 42 (Машиненгевер 42, или Шарац) је митраљез коришћен у Вермахту, конструисан у фабрици Маузер 1942. године као замена за МГ 34. Био је стандардни митраљез у нацистичкој Немачкој и један од икона Вермахта током Другог светског рата.

Фото:Профимедиа

 

Са својом великом брзином паљбе, снажним метком и препознатљивим звуком постао је један од најбољих митраљеза током рата. Савезнички војници су због реског звука испаљивања митраљезу доделили надимак цепач чаршава.

Осим у пешадији коришћен је и на возилима као противавионски митраљез и додатно наоружање.

До почетка Другог светског рата, Вермахт је имао МГ 34 створен раних 1930 -их као један митраљез . Упркос свим својим заслугама, имао је два озбиљна недостатка: прво, показало се да је веома захтеван за вештине оператера и квалитет муниције; друго, било је изузетно скуп за производњу, што није дозвољавало да се подмире све веће потребе трупа за митраљезима.

МГ 42 је креирала „Фабрика метала и лакова Јоханес Гросфус“ у Добелну. Дизајнирали су га: Вернер Грунер и Курт Хорн. Митраљез је био намењен да замени митраљезе МГ 34. Усвојен је од Вермахта априла 1942 . Митраљез је пуштен у производњу у самој фабрици Гросфус, као и у фабрикама Маусер-Верке, Густлофф-Верке и други. Производња МГ 42 настављена је у Немачкој до краја рата, са укупном производњом од 400.000 митраљеза.

У Шпанији су се митраљези МГ 42 производили најмање до раних 1980-их.

МГ 42 је развијен под специфичним захтевима: морао је да буде што је могуће јефтинији за производњу, поузданији, и са великом ватреном моћи - до 20-25 метака у секунди или више, што се постиже релативно висока брзина паљбе. Иако су у дизајну МГ 42 коришћени неки делови митраљеза МГ 34, генерално се ради о оригиналном систему високих борбених карактеристика. Већи обим производње митраљеза постигнут је захваљујући широкој употреби тачкастог заваривања: кутија је, заједно са кућиштем цеви, израђена штанцањем од једног комада. Да би поједноставили, напустили су могућност увлачења траке са обе стране оружја, могућност додавања магацина и прекидача за режим ватре. Као резултат тога, број делова је смањен на 200. Као резултат тога, цена МГ 42 у односу на МГ 34 смањена је за око 30%, а потрошња метала за 50%. У поређењу са МГ 34, МГ 42 је имао своје недостатке – немогућност вођења јединачне ватре и мањи „век трајања“ митраљеза. Ови недостаци су били резултат јефтинијег дизајна.

Фото:Профимедиа

 

НЕМАЧКИ ПАДОБРАНАЦ:

Немачки падобранац из 11. ваздухопловног корпуса МГ 42 (1943)
Митраљез МГ 42 ради на принципу трзаја цеви. Састоји се од следећих главних делова и механизама: буре са кутијом за кућиште; бипод; повратна подлога са кундаком; затварач; механизма за закључавање, довод, шок и окидач. Затварач се закључава ваљцима, који су бочно постављени. Улогу главне опруге обавља повратна опруга. Механизам окидача налази се у рукохвату за управљање ватром и дозвољава само рафалну ватру.

ХЛАЂЕЊЕ

Као и код митраљеза МГ 34, проблем прегревања цеви током дужег гађања решен је заменом. Цијев је пуштена откидањем посебне копче. Промена цеви захтевала је од 20 до 30 секунди, у зависности од искуства митраљезаца.

КАРАКТЕРИСТИКЕ:

Маса: око 11кг

Калибар: 7,92х57мм

Фото:Профимедиа

 

Режим ватре: Рафално

Брзина ватре: од 900 до 1500 метака у минути

Брзина зрна: 755м/с

Максимални ефективни домет: 1000м

BORBENA UPOTREBA:

- Други светски рат
- Алжирски рат
- Бизертска криза
- Ослободилачки рат Бангладеша
- Португалски колонијални рат
- Југословенски ратови
- Први рат у Конгу
- Сиријски грађански рат
 

БОНУС ВИДЕО:

 

 

 

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".