- Они су мене позвали на фиксни телефон. И онда су ме питали од чега ја болујем пошто имају лек. Они су рекли да је нека болница, приватна. Ја сам рекал да имам тај реуматидни артритис и да свуда имам болове у зглобовима - прича бака Милена, седамдестогодишња пензионерка из Борче.

Она је после два телефонска позива купила крему за зглобове по цени од 16.000 динара иако та сума прелази њену месечну пензију.

- Они нису питали за пензију. Само су ми рекли да су склопили са ПИО фондом уговор и да може на рате. Кад су ми рекли да може на рате, ја сам пристала. У ствари, прво и нисам знала да ли ће то мени помоћи. Али сам ја пристала јер сам имала толико јаке болове да нисам могла да ходам, да нисам могла ништа да радим по кући и ја сам прихватила ту маст.

Из сличних разлога осамдесетшестогодишњи Петар Патић из Панчева купио је чудотворни душек за 82.000 динара.

- Имамо простирку која лечи кичму и кукове, а ја имам проблема и са кичмом и са куковима. Рекли су "све је бесплатно, чико, 'ајде ово, 'ајде оно", и ја пристанем. То је једно 60 центиметар дужине простирка, легнеш на њу и упалиш нека светла, црвена светла, не знам ни ја каква више. То зрачи и лечи. Онда су ми рекли:"Ако сад не узмете одмах нећте добити попуст и пропада све". Ово су нека ситна слова, ја нисам имао при руци наочаре па нисам ни прочитао. Мислим, погледао сам, али нисам детаљно погледао. Онда сам дао 200 евра и он је отишао - рекао је Патић за Прву ТВ.

Фото: Депоситпхотос

 

 

У борбу за правду укључила се и Петрова ћерка - Гордана.

- Када ми је прво рекао, помислила сам:"Па добро, можда ти и помогне". Али када сам чула о којој је цени реч била сам изнервирана зато што је он прихватио то, а још више што сам знала да је изманипулисан - испричала је Гордана Јоксимов, Петрова ћерка.

Према Закону о заштити потрошача, робу коју купите ван продавнице можете у року од 14 дана да вратите. Ипак, намерно или случајно, Петар данима није могао да добије младића који му је простирку продао. Срели су се када је дошао по пензиони чек.

- Када је он чуо да ја хоћу да вратим - побегао је са капије и није ни хтео да уђе унутра. Ја сам му рекао да одустајем и да хоћу да је вратим назад, а он ни да чује. Викао је:"Не може, не може, по закону је" - прича Петар.

Када су сазнали да су се у причу укључили и медији, породица Патић успела простирку да врати 22. дана.

"Ти људи се служе варкама"

- Ти људи раде са уговорима и играју на то што си ти потписао то је тако, такнуто-макнуто. Они се служе варкама. Прво вам испричају причу који желите да чујете. Сваки старији човек жели да чује како ће неки производ да му олакша живот под старе дане и причау му бајке. Друго, то је један врло насртљиви наступ од ког ви веома тешко можете да се одбраните, нарочито ако сте сами - прича Јован Ристић, из удружења за заштиту потрошача Ефектива.

Фото: Н. Живановић

 

Ристић објашњава какви се све тачно триковима овикви продавци служе.

- Постоји једна клопка коју смо виђали у уговорима. Неки трговци себи прописују, односно уговарају себи трошкове у случају да им вратите производ. На пример, ако враћате, морате да се одрекнете 25 одсто цене. Они немају права на то! Друга ствар, још безобразнија, платите код ових масажера 12.000 динара на име стерилизације. Пазите, неко вам доноси то, отвара пред вама, испробава вам како то ради, а од вас тражи новац за стерилизацију за нешто што није медицински апарат. Бојим се да је морални компас тих људи на нивоу - дај да узмем паре и то је то.

Парочистач од 2.000 евра

Колико далеко су понекад спремни да иду можда најбоље сведочи случај продаје парочистача у Сремској Митровици.

- Ушли су у кућу две болесне жене. Једна има скоро 80 година и шлогирана је, лежи на кревету и друга која је исто болесна - инвалид рада, 100 одсто неспособна за рад, управо из разлога што не би могла да зна о чему се ради нити то да потпише. Њој нису ни тражили потпис. Него су мајку, којој та способност није одузета, подигли из кревета, ставили на столицу и онда су јој усисали нешто испод главе и рекли да ће јој то спасити живот и да то мора да има. Она жена, иако је била болесна, бранила се и није хтела. Да би јој на крају рекли:"Молим вас, ако ми ово потпишете, моја ће ћерка први пут летовати, водим је на Халкидики". Било је без мог знања. Нисам ни слутила да нешто такво имам у кући. После кад сам долазила кућа ми је деловала поприлично непочишћено па су ми признале да имају нешто у кући што не умеју да користе - прича Мирјана Ружичић, ћерка преварене пензионерке.

Фото: Танјуг

 

Тек када је ћерка која живи у иностранству видела дрхтави мајчин потпис у уговору, кренула је борба са преварантима.

-Рекле су ми да нису смеле да ми кажу јер су им рекли да ми не говоре. Ја сам их питала зашто то, а оне су рекле да је то зато што ћу ја бити љубоморна јер је то јако вредна ствар... Нисам могла да верујем да су оне од пензије које је укупно износила 200 евра купиле нешто од скоро 2.000 евра. Онда су звали телефоном и претили да ће поднети кривичну пријаву ако не уплати још једну рату и тако бесконачно. Тако да смо морала да чекам да неко дође да то однесе - прича Мирјана.

Пензионери се посебно таргетирају

Адвокат Јелена Петровић објашњава да овакви преваранти таргетирају пензионере јер колика год да су, њихова примања су редовна. Дакле, они су сигурни да ће успети сваког месеца да им наплате рату. Такође, она објашњава да се циљано таргетирају они пензионери који живе сами које неће имати ко да упозори на нечасне радње.

- Полиција се тиме ретко бави. Они најчешће надлежност пребаце на Тржишну инспекцију. Међутим , уколико је превара већа од 5.000 динара, то није нешто што се у кривичном поступку гони по приватној тужби, него такво гоњење преузима јавно тужилаштво. Или, ви ако самтрате да сте преварени ви апсолутно можете да поднесете јавном тужилаштву да поднесете кривичну пријаву против тог правног лица - каже Јелена Петровић, адвокат, за Прву телевизију.

Посебно забрињавајуће јесте што се не зна одакле преварантима бројеви телефона и адресе пензионера.

- Такву базу података имају сви оператери и ПИО фонд. Ја не могу да кажем одакле њима таква база података, али је сигурно да је однекуд добијају.

Мирјана Дамјановић, начелница у Тржишној инспекцији, моли грађане да овакве преваре пријаве.- Ви сте господар свог новчаника докле год сте пословно способни, докле немате тутора. Уколико трговац није доставио потрошачу тај образац за одустанак од уговора или, пак, потрошач не може да ступи у контакт са њим да одустане - молимо потрошаче да се обрате Тржишној инспекцији.

То је јако важно да људи ипак прочитају шта потписују и шта им се доставља. Можда не би било лоше да старији суграђани замоле комшије, рођаке, некога ко им може хладне главе да и ово објасни. Постоји и велики број удружења за заштиту потрошача који дају савете потрошачима како да се заштите и како да се припреме за овакву куповину - Мирјана Дамјановић, начелница у Тржишној инспекцији.

(Блиц)

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".