Festival je bio održan 1984. godine u Skoplju, gde je Aleksandra Slađana Milošević, posle učešća na "Jugovoziji" sa kompozicijom "Recept za ljubav", 1981. godine, u duetu sa Dadom Topićem po drugi put bila predstavnica Srbije na ovom takmičenju.

Foto: V. Danilov/ Printskrin/Jutjub/RTS Tri boje zvuka - Zvanični kanal

 

 

Muziku je komponovao Sanja Ilić, tekst je napisao Dado Topić, aranžman je uradio Slobodan Marković, a autor pratećih vokalnih linija i vokalni producent kompozicije bila je Slađana Milošević. Žrebom je odlučeno da Slađana i Dado nastupe pod rednim brojem 10. U konkurenciji 16 učesnika "Princeza"' je osvojila 38 poena što je bilo dovoljno tek za šesto mesto. Tada se glasalo iz nekoliko jugoslovenskih centara.

Najviše poena dobila je od žirija iz Novog Sada koji joj je dodelio 10 poena, 8 poena dodeljeno joj je iz Sarajeva, po 7 iz LJubljane i Skoplja, i 6 iz centra u Zagrebu. Uprkos, kako se i danas tvrdi, dirigovanom glasanju predstavnika žirija i muzičkih stručnjaka koji su glasali po političkom ključu, Slađana i Dado dobili su najveći aplauz prisutne publike u ''Univerzalnoj Sali'' i bili pobednici svih gledalaca koji su te godine pratili prenos iz Skoplja. Pobednička pesma pomenutog takmičenja, bila je predstavnica TV Titograd (Podgorica) i par dana nakon emitovanja bila već zaboravljena, zauzevši dno tabele na takmičenju za najbolju Pesmu Evrovizije koja je te 1984. godine održana u Luksemburgu.

- Tada se biralo po takozvanom 'republičkom ključu'. 'Princeza' je bila potencijalni pobednik. Da smo otišli, možemo sad da špekuliramo šta bismo napravili. S obzirom da ljudi i danas pamte pesmu, mislim da se moglo dogoditi čudo", izjavio je Dado Topić za RTS. Kompozitor pesme Sanja Ilić smatra da je "Princeza" doživela nepravdu. "Tada se desila takozvana jugoslovenska kuhinja. Svi su centri gledali ko ima najbolju pesmu i onda su urušavali poene. Tadašnja pobednička pesma nije bila iz Podgorice, nego iz Zagreba. Čuo sam je godinu dana ranije, radio ju je Đorđe Novković. Tada su Zagreb i Podgorica 'skidali' poene Beogradu, pa 'Princeza' nija bila ni prva ni druga već negde šesta - kaže on. Slađana Milošević je tada iznela svoje mišljenje:

Foto: V. Danilov

 

 

- Iako to nije odgovaralo istini, Zapad je Jugoslaviju smatrao komunističkom zemljom iza gvozdene zavese, i u skladu sa takvim mišljenjem je i tretirao. Lokalni umetnici nisu imali realnih šansi za uspeh. Evrovizija je bila prilika da pokažemo, da i naša popularna umetnost, adekvatno komunicira sa duhom modernog vremena. 'Princeza' je 'uhvatila' magiju muzike, teksta i međusobnih osećanja između Dade i mene, uz veliko muzičko i lično poštovanje. Posle saradnje na Dadinim i mojim albumima, 'Princeza' je bila idealna prilika da ostvarimo težnju za punom saradnjom. Od silne želje koja je godinama postojala, rodilo se nešto toliko lepo, što jednostavno obuzima. Čaroliju 'Princeze' vidim upravo u osećanju koje se, ne slučajno, projektuje na sve ljude". Nekoliko nedelja nakon završenog takmičenja PGP RTB izdao je maksi singl "Princeza" koji je te godine bio najprodavaniji u Jugoslaviji, a pesma bila hit godine. Kompozicija "Princeza", kao evergrin jugoslovenske pop-rok muzike je do današnjih dana u samom vrhu najslušanijih i najizvođenijih pesama regionalne muzike. U mnogim izborima i anketama, od svih kompozicija, najčešće je birana za najbolju baladu svih vremena sa vogo prostora. Kvalitet pesme prepoznale su i druge kulture, tako da "Princeza" ima svoje verzije na više jezika, u više zemalja sveta.

(Espreso)

BONUS VIDEO: