"Kada automobil juri po kiši, neke kapi vode klize uz staklo, druge nadole, pojedine levo ili desno, a neke kao da su zaleđene u mestu. Hipnotišuće, zar ne?", pita istraživačica mehanike fluida Sangion Li sa Univerziteta Minesota u Mineapolisu.

Li i Alireza Hušinginedžad, istraživač mehanike fluida na Univerzitetu Kornel, koristili su matematičke jednačine za opisivanje sila koje deluju na kapi kiše. NJihova studija je odmah otkrila nekoliko faktora koji određuju ponašanje kapljica.

Kapi kiše na kosom vetrobranskom staklu automobila u pokretu istovremeno trpe i gravitaciju i silu vetra. Prema istraživačima, pravac kretanja kišne kapi zavisi od njene veličine.

Foto: Jutjub printskrin/DreamWorld

 

Kada su kapi kiše velike, gravitacija pobeđuje, povlačeći kapi nadole. Na manje kapljice više utiče vetar koji ih gura uz staklo. Kapljice srednje veličine ostaju nepokretne jer su sile koje deluju na njih uravnotežene.

Na ponašanje kišnih kapi utiču i drugi faktori. Kako se brzina vozila, a samim tim i brzina vetra, povećava, veće kapi kiše se guraju "u" vetrobransko staklo.

Smanjenje brzine vozila ima suprotan efekat. Ako se auto kreće sporo, neće biti dovoljno vetra da bi kapi "puzale" nagore.

Da bi pojednostavili svoje proračune, istraživači su proučavali idealizovanu verziju kišnih kapi zasnovanu na samo dva merenja. To znači da se rezultati neće savršeno poklopiti sa svakom kapi kiše, kaže Li, ali ipak mogu da daju opštu predstavu o njihovom kretanju.

(Nacionalna geografija)

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".