Iako ovaj uvod zvuči kao početak nekog vica, situacija je daleko od šale. Sedam astronauta, četiri Amerikanca, dva Rusa i jedan Nemac, koji žive na 400 kilometara iznad zemlje u Međunarodnoj svemirskoj stanici, mogli bi da postanu, sasvim nenadano, kolateralna šteta zbog sukoba u Ukrajini. Na ruskim raketama do pre nekoliko dana nalazile su se zastave SAD, Japana, Indije i Britanije. Sve su prelepljene, sem indijske, jer kako tvrdi šef "Roskosmosa" rakete bez njih "izgledaju lepše".

Doskorašnji napad Rusije na Ukrajinu mogao bi da pokvari plan Nase da produži radni vek Međunarodne svemirske stanice – i čak bi mogao da znači njenu skoriju propast.

Ruska svemirska agencija Roskosmos saopštila je da ima ovlašćenja da radi još samo dve godine i da "pitanje produženja sporazuma u trenutnim uslovima izaziva skepticizam".

Kako stvari stoje, sudeći prema izjavam direktora Roskosmosa Dmitrija Rogozina, više neće isporučivati raketne motore ruske proizvodnje Sjedinjenim Državama, čime će se okončati višedecenijski odnos između američkih i ruskih proizvođača raketa.

"Danas smo doneli odluku da obustavimo isporuke raketnih motora NPO Energomaš u Sjedinjene Države. Da podsetim da su te isporuke bile prilično intenzivne negde od sredine devedesetih godina prošlog veka", rekao je Rogozin.

Foto: Jutjub printskrin

Odustajanje od partnerstva moglo bi biti katastrofalno za Nasu i druge međunarodne partnere, koji u velikoj meri zavise od Moskve za ključne delove orbitalne laboratorije i za snabdevanje, proizvodnju energije, pa čak i za povećanje visine stanice što sprečava da se sruši na Zemlju.

Rogozin, takođe, tvrdi da ruske rakete izgledaju lepše bez američkih zastava na njima.

U videu objavljenom na Tviteru, navodi da je osoblje u Bajkonuru, odlučili da zbog lepote prelepi zastave "određenih zemalja"

Pitanje cene

Sjedinjene Američke Države i njeni ostali partneri mogli bi da se snađu bez Rusije, ali bi se to moglo pokazati toliko komplikovanim i skupim da to ne vredi raditi, smatraju mnogi stručnjaci za operacije svemirskih stanica.

Na primer, jedna velika operacija koju Rusija izvodi je periodično "ponovno povećanje" visine stanice. To tradicionalno sprovodi ruski "Progres", potrošno teretno vozilo.

NASA takođe računa na to da će Rusija bezbedno odvesti stanicu nazad na Zemlju kada bude povučena u narednim godinama i da će tri svemirske letelice Progres obaviti posao.

Foto: Tanjug/AP

"Morali bismo da uložimo gomilu dodatnog novca da bismo to ostvarili", rekao je Brajan Viden, istraživač svemira u Fondaciji "Bezbedan svet".

U međuvremenu, dva astronauta završavaju obuku sa Roskosmosom, tri ruska kosmonauta treniraju sa Nasom, a bilo je planirano da do pet NASA astronauta započne obuku u Rusiji ovog meseca.

Jedina žena kosmonaut iz Rusije takođe će ove godine otputovati na svemirsku stanicu, i to na "Dragonu" Spejs eksa, prvoj komercijalnoj svemirskoj kapsuli koja prevozi astronaute.

Četvrt veka saradnje

Sjedinjene Države i Rusija sarađuju skoro 25 godina na naprednoj svemirskoj stanici, uz doprinos EU, Kanade i Japana. Najavljujući sankcije Rusiji predsednik SAD DŽozef Bajden rekao je da će biti usmerene na rusku "vazdušno-kosmičku industriju, uključujući svemirski program".

Ruski odgovor, šefa Roskosmosa – novinara, filozofa, stručnjaka za teoriju rata, bivšeg ambasadora u NATO-u i bivšeg potpredsednika zemlje - bio je zapaljiv.

"Postoji i opcija da bi struktura od 500 tona mogla da padne na Indiju i Kinu. Da li [Bajden] želi da im zapreti tim scenarijem?" napisao je na Dmitrij Rogozin na Tviteru.

Sve do sada su SAD i Rusija ostavljale svemirsku stanicu van političke borbe i ekonomskih sankcija. Presedan je bila situacija oko aneksije Krima 2014. Uprkos sankcijama SAD, ISS je nastavio da radi normalno. Američki astronauti su nastavili da lete na ruskim letelicama Sojuz, a operacije ISS-a nisu bile poremećene.

Administracija sadašnjeg predsednika Amerika DŽoa Bajdena je u decembru objavila da želi da produži radni vek stanice do 2030. godine, kada bi trebalo da se pojavi niz privatnih svemirskih stanica. Ali za to je potrebno da dobije podršku međunarodnih partnera.

NASA se obavezala da će "raditi sa međunarodnim partnerima u Evropi, Japanu, Kanadi i Rusiji" kako bi omogućila nastavak revolucionarnih istraživanja koja se sprovode u ovoj jedinstvenoj orbitalnoj laboratoriji do kraja ove decenije.

Rušenje i ispitivanje prioriteta

Šef Roskosmosa upitao je da li će se prekinuti partnerstvo.

"Da li želite da uništite našu saradnju na ISS-u", upitao je Rogozin.

Upozorio je da bi bez ruskih svemirskih sistema ISS mogla bukvalno da se sruši.

"Ako blokirate saradnju sa nama, ko će spasiti ISS od nekontrolisane deorbite?", upitao je Rogozin

Upozorio je da će "Roskosmos" "preispitati prioritete" i fokusirati se na "nezavisnost u pitanjima svemirske instrumentacije".

"Spejs eks" i "Nortrop Gruman"

Keti Lueders, koja vodi program agencije za svemirske letove, rekla je da je američka kompanija za vazduhoplovstvo i odbranu "Nortrop Gruman" ponudila pomoć.

"I, znate, ljudi iz Spejs eksa gledaju da li možemo imati dodatne mogućnosti", rekla je Luedersova.

Poslednji teretni brod "Nortrop Gruman Sajgnus" koji je stigao na ISS 21. februara bio je prvi koji se mogao pohvaliti kapacitetom da "ponovo pokrene" ispostavu bez ruske pomoći.

Foto: Depozitfoto

A i šef Spejs eksa Ilon Mask objavio je na Tviteru logo kompanije kao odgovor na Rogozinovo retoričko pitanje o tome ko će spasiti ISS od nekontrolisane deorbitaže. Međunarodna svemirska stanica, svakako, prema planovima, biće srušena u najudaljeniji deo Tihog okeana, poznat kao "Tačka Nemo", najverovatnije u januaru 2031. godine, gde će se pridružiti ostalim svemirskim krhotinama i satelitima.Prvi su na stanicu stigli Amerikanac Bil Šepard i ruski kosmonauti Sergej Krikalev i Jurij Gizdenko, i od njihovog dolaska 2. novembra 2000. godine, stanica nijednom nije ostala prazna.

Međunarodna svemirska stanica teška je oko 420 tona, dugačka 109 metara i kreće se oko Zemlje brzinom od 27 kilometara u sekundi, što znači da orbitira oko Zemlje, skoro 16 puta dnevno. Smeštaj na stanici uključuje šest spavaćih soba, dva kupatila i teretanu, a možda najveću atrakciju predstavlja takozvana "Kupola", kompleks širokih prozora kroz koje se vidi svaki događaj na Zemlji, od oluja koje se spremaju do izlaska Sunca.

(RTS)

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".