Дуго година се ова прича сматрала измишљотином, али је Хајнлајн потврдио да је восјка СР Југославије успела да погоди и други ''невидљиви'' авион. Пилот је у том случају успео да се врати у немачку базу. Овај пилот је открио тајну чувану од априла 1999. године - српска војска је ван функције ставила не један - већ два ''невидљива''.

Легенда о неухватљивом и невидљивом стелт ловцу-бомбардеру Ф-117А срушена је прво у селу Буђановци пре 22 године, током агресије НАТО пакта на СРЈ. Оборен је у ватри противваздушне одбране (ПВО) Војске Југославије, а мештани су се на месту пада ''играли'', говорили за медије, чак и односили делове авиона као сувенире.

Податак да је још један Ф-117А погођен српским системом ПВО током исте акције је мање познат, а детаљи о тачном одвијању догађаја су тек недавно постали доступни.

Портал ''The Drive'' објавио је да су детаљи о томе шта се десило са другим ''невидљивим'' постали познати тек недавно, а потпуковник ваздухопловства САД у пензији Чарли ''Туна'' Хајнлајн, бивши пилот Ф-117, у подкасту ''Afterburn'' лично је потврдио ову информацију.

Тачан датум поготка није познат, али се наводно одиграо током априла 1999. године после обарања првог 27. марта 1999. године.

Фото: В. Димитријевић

 

Хајнлајн је током 1999. године био на својој другој акцији са Ф-117, додељен 9. борбеној ескадрили - ''Витезови'' и распоређен у ваздухопловну базу у Немачкој.

- Одавде су мисије биле прилично дуготрајне и поприлично исцрпљујуц́е, обично је било око шест сати између полетања и слетања. Била су потребна најмање два сата да се стигне до танкера који се налазио изнад Мађарске, након чега је уследила мисија прецизног бомбардовања која је обухватила приближно 30 до 45 минута укупног лета лета изнад бивше Југославије... Ноћни јастреб је обично бацао оба оружја на једну мету. Током Савезничких снага, ови циљеви често су садржавали комуникационе инсталације, укључујуц́и радио јарболе, који су морали бити погођени у мету да би их преврнули. Хајнлајн спомиње и друге мете, међу којима су били мостови, фабрике и зграде - рекао је.

Фото: Т. Петернек

 

Ноћ коју неће заборавити, како каже, подразумевала је мисију са два Ф-117, која су летела на паралелним странама, усмерени ка метама које су биле удаљене око 16 километара. Напоменуо је да не може да се сети тачног датума, али је сигуран да је то било након што су Срби оборили први Ф-117. Непотврђени извори раније су навели да се овај инцидент догодио 30. априла 1999. У ноц́и догађаја, Хајнлајн се присетио "поприличног броја противавионске артиљерије и повремено испаљених пројектила". Ракете земља-ваздух (САМ) укључивале су примере истог совјетског произвођача СА-3 који је претходно срушио "Вегу 31", али у то време су се користили и други модели ракета. На периферији западног Београда, крец́уц́и се ка северу, један од пилота са надимком "Си Џеј" најавио је да је детектовао лансирање САМ пројектила - а управо у том тренутку, Хајнлајн је био на мети, само око 30 или 40 секунди пре него што би његова бомба требало да падне.

- Некако сам погледао удесно преко Београда и видео ову огромну ракету како се приближава. Изгледала је као огромна ужарена лопта. Знао сам да је мој партнер негде тамо. Тада сам угледао још једно лансирање - овај велики сјај, па чак и издалека можете видети пуно детаља. Перјаница, дим који одлази, а онда само како ватрена кугла долази према мени - испричао је.

Он се сетио обуке и инструкције у случају да дође до ове ситуације, која је од њега захтевала да држи укључен аутопилот, јер би ручно окретање или нагли покрети могли негативно да утичу на радарски пресек млазнице, потенцијално представљајуц́и ракету уочљивијом метом.

- Док сам наставио да се крећем према својој мети, једна ракета је експлодирала, а друга отишла у празан простор. Не знам да ли га је погодила - додао је Хајнлајн, мислец́и на свог летачког партнера.

Фото: Т. Петернек

 

Рекао је да се "Затим вратио натраг у базу, али се договорени састанак тамо са другим Ф-117 није догодио.”

- Направио сам један круг чекајуц́и да стигне и други “Ноћни јастреб”. Коначно, оператер стреле на КЦ-135 Стратотанкер приметио је Ф-117 како се приближава кроз таму, без упаљених светла. Његов авион заиста није био добром стању, питали смо се да ли ће други Ф-117, моћи да настави, да ли му ради мотор како треба и хоће ли издржати да се не сруши. Срећом, успели смо да му напунимо резервоар и да обојица безбено одемо у базу - додао је.

(Новости онлајн)