То је одговор вулканизера на дилему које гуме треба да вам ових дана, када температура достиже и читавих 20 степени Целзијуса, буду на точковима аутомобила. И без бриге, нисте у сукобу са законом у случају да у зимском месецу, као што је овај, возите са летњим гумама.

Као део обавезне зимске опреме, зимске гуме су обавезне од 1. новембра до 1. априла ако се на коловозу налази снег или лед. Међутим, саобраћајна полиција вас неће казнити ако вас у оваквим пролећним временским условима, иако је крај фебруара, затекне да возите свог четвороточкаша са летњим гумама, јер је Закон о безбедности саобраћа (ЗБС) и по том питању јасан – „Употреба летњих гума од 1. новембра до 1. априла се толерише ако на коловозу нема снега, леда или поледице”.

- Међутим, оно што је проблем јесте ако вам се сада догоди саобраћајна незгода тако што ћете, на пример, слетети са пута, а немате зимске пнеуматике, онда вам осигурање неће признати никакву штету, чак и да нисте криви за саобраћајну незгоду јер у периоду од 1. новембра до 1. априла возите са летњим гумама – објашњавају саобраћајци.

Како напомињу, све се своди на то да практично током целе године, ако су временски услови овакви као сада, можете возити са једним истим гумама, а дилему ће решити употреба гуме са шаром дубљом од 4 милиметра, без обзира да ли је зимска или летња.

Али, како на вожњу утиче то што на ових пролећних 20 степени возимо гуме које су за хладноћу, дебели минус, снег и лед?

Фото: Д. Дозет

 

Како се зимске гуме понашају на путу кад је напољу пролеће?

Наравно, под претпоставком да сте потпуно испоштовали ЗБС и на точкове свог аутомобила 1. новембра ставили зимске пнеуматике, остаје питање како се они, а са тим и цело возило за чијим сте управљачем, понашају када тренутни временски услови нису зимски него пролећни? Одговор дају вулканизери.

- Тренутно се зимске гуме понашају на коловозу без већих проблема за возаче, јер још увек нису током целог дана тако високе температуре, па да зимска гума постане толико мекана и растегљива. Чињеница је да се тај пнеуматик „троши“ више чим је топлији асфалт и оставља мало дужи траг кочења, али свих ових дана, од како имамо пролеће у фебруару не превише и не тако драстично – објашњавају они.

Веће „трошење“ зимских гума, како напомињу, ових дана јесте код оних возача који током дана имају дужи „отворени“ пут, односно, већу пређену километражу, „на пример свакодневно путују на посао од Ваљева до Београда и назад“.

- Али, ипак не говоримо о толико великом „трошењу“ као када бисте са зимским гумама возили у сред лета, када су температуре више од 30 степени, а сада асфалт није загрејан нон-стоп. Опасне су оне температуре када је током јутра 15 или више степени, а током дана температура изађе на 25-30 степени Целзијуса. Тада је асфалт константно загрејан, а зимска гума која је сама по себи мека тада још добије на мекоћи, па се брже троши, „ћелави“ и постаје небезбедна за вожњу – наводе наши саговорници.

Возите са оним што вам је тренутно на точковима

С обзиром да су, како истичу, тренутне температуре у „дозвољеним границама“ за безбедно понашање зимске гуме на коловозу, „заиста није потребно да их данас скинете и ставите летње, а већ за седам дана да себи правите додатни трошак и враћате зимске гуме јер су метеоролози најавили да ће бити падавина и да ће бити свежије“.

- Закључак је следећи: возите са оним што вам је тренутно на точковима, јер ни зимски ни летњи пнеуматици у овим временским условима не утичу на безбедност вожње – јасни су вулканизери.

Фото: З. Јовановић

 

Које су разлике између зимских и летњих пнеуматика?

Подсећају такође да разлика између зимских и летњих гума није само у дубини и врсти шаре, већ и у материјалу од којег су направљене. Летње су, наиме, израђене од мешавине која се одлично понаша при високим температурама, али се зато зими стврдну и веома лоше коче и скрећу чак и на апсолутно сувом асфалту при ниским температурама.

С друге стране, зимски пнеуматици су направљени од мекше смеше, која задржава добре карактеристике и када температура оде далеко испод нуле.

Међутим, управо те предности зимских гума у зимском периоду постају веома озбиљне мане када температуре постане права летња, од бржег трошења, преко лошијег кочења до веће потрошње горива.

(Блиц)

БОНУС ВИДЕО: