То је само један од бројних видеа који су у последњих месеци преплавили популарну друштвену мрежу. Тренд "гледај ме док добијам отказ" приказује људе како плачу док воде последњи разговор с менаџерима у људским ресурсима.

Феномен долази у тренутку док траје масовно отпуштање радника у великим технолошким и медијским компанијама попут Гугла, Дискорда, Амазона, Вол Стрит Журнала и Вашингтон Поста.

Тренд је ненамерно покренула 27-годишња Британи Пич, која је почетком године добила отказ у Клаудфлеру. Пич је радила од куће у Атланти када се на њеном онлајн радном календару појавио захтев за 15-минутни састанак. У међувремену је чула да су неке њене колеге у Клаудфлеру отпуштене, па је, кад је почео онлајн састанак, кренула да снима видеопозив.

@бриттанyпеацххх Оригинал цреатор репостинг: бриттанy пеацх цлоудфларе лаyофф. Wхен yоу кноw yоу’ре абоут то гет лаид офф со yоу филм ит :) тхис wас трауматизинг хонестлy лмао #цлоудфларе #тецхлаyоффс #тецх #лаyофф ♬ оригинал соунд - Бриттанy Пиетсцх

Видео почиње тако што јој две особе, које Пич тада види први пут у животу, говоре да није испунила очекивања компаније за 2023. годину. Она на то одговара да је недавно разговарала са својим менаџером који јој је рекао да је добро радила свој посао.

"Изгледа да је вама врло лако да водите ове мале 15-минуте састанке, да кажете некоме да је отпуштен и потпуно му уништите живот, без икаквог објашњења. То је изузетно трауматично за оне који седе с друге стране стола", каже Пич особама које су јој саопштиле отказ.

Пич је у интервјуу за Вол Стрит Журнал признала да није намеравала да њен видео постане виралан, него га је снимила како би га поделила с породицом и пријатељима. Но, након што га је објавила на ТикТоку, у коментарима је откривено да је компанија која ју је отпустила Клаудфлер. Неко је поделио видео на X-у, те је врло брзо дошао и до извршног директора поменуте компаније, Метјуа Принца, који је рекао да је отпуштање било "далеко од савршеног" и да ће компанија учити из својих грешака.

"Ово је било болно гледати. Менаџери и ХР би увек требало да буду укључени у процес. Ниједан запосленик не би требало да буде изненађен што не испуњава очекивања. Грешка је што нисмо били љубазнији и хуманији", написао је Принц.

Објава није угрозила шансе Британи Пич за будуће запослење. Штавише, каже да је након објаве добила више од 10.000 порука на ЛинкдИн-у, укључујући много њих од регрута који јој нуде посао.

Објавити прилично емотиван и лични догађај из свог живота на друштвеним мрежама више није нешто необично. Многи миленијалци и припадници генерације З деле готово сваки аспект својих живота на друштвеним мрежама, па је било питање времена када ће тај тренд захватити и процес добијања отказа.

"Граница између личног и професионалног је пробијена", наглашава Сандра Сачер, економисткиња с Харварда. Неки радници кажу да деле видее како би се лакше носили с емоцијама због губитка посла, односно користе то као својеврсну терапију.

Рад на даљину такође игра велику улогу. Добити отказ током рада на даљину може бити усамљено, застрашујуће и тужно искуство. Дељење тог искуства на друштвеним мрежама један је од начина за добијање саосећања и подршке других људи.

"Интеракција између радника и њихових послодаваца темељито се променила с порастом рада на даљину", истиче Ванеса Барбејно, професорка при Цолумбиа Бусинесс Сцхоол, која проучава како начин рада компаније утиче на понашање запосленог.

Оно што је у овом случају занимљиво јесте то што ови снимци већ мењају радну културу. Објавом престанка радног односа на интернету радници отклањају стигму која се некада везивала уз губитак посла. Срамота због добијања отказа постаје све мања још од 2020, кад су због ковида милиони људи изгубили посао. "Одједном је добијање отказа постало нормалније и разумљивије јер није било ничија кривица", рекао је Роџер Ли, који од 2020. саставља базу података отпуштених технолошких радника.

Равнотежа моћи између менаџера и запослених се променила и радници се сада осећају храбрији у разговору са својим послодавцима. Тренд објаве отпуштања радника на ТикТоку служи и као упозорење компанијама, тимовима за људске ресурсе и менаџерима да треба да буду хуманији у процесу давања отказа, истиче Ерин Греј, саоснивачица истраживачке компаније Чартер. "Ако лоше водите поступак отпуштања радника, ризикујете лош публицитет", закључује Греј.

БОНУС ВИДЕО: