Након што је нуклеарни реактор експлодирао је у чернобилској електрани 1986. године – више од 100.000 људи је евакуисано из града. Ова област је од тада остала сабласно напуштена, са Чернобилском зоном искључења (ЦЕЗ) која је постављена како би се спречило да људи уђу у подручје од 1.000 квадратних миља где радијација и даље представља ризик од рака.

Људи се можда нису вратили, али јесу дивље животиње попут вукова и коња који лутају пустошима евакуисаног града више од 35 година након катастрофе. Кара Лав, еволуциони биолог и екотоксиколог са Универзитета Принстон у САД, проучавала је како чернобилски вукови преживљавају упркос деценијском и генерацијском излагању радиоактивним честицама.

Она и тим истраживача посетили су ЧЕЗ 2014. године, када су ставили радио огрлице на вукове како би се могло пратити њихово кретање. Како је рекла том приликом, огрлице дају тиму резултате мерења у реалном времену где су вукови и коликој су радијацији изложени. Узели су и узорке крви да би разумели како тела вукова реагују на зрачење које изазива рак.

Истраживачи су открили да су чернобилски вукови изложени више од 11,28 миллирема радијације сваког дана током целог свог живота - што је више од шест пута више од законске границе безбедности за човека. Биолог Лавова је открила да су вукови променили имуни систем слично пацијентима који су подвргнути зрачењу, али је још важније идентификовала специфичне делове генетских информација животиња који су изгледали отпорни на повећан ризик од рака.

Многа истраживања на људима су открила мутације које повећавају ризик од рака - уз присуство варијанте БРЦА гена, што повећава вероватноћу да жена развије рак дојке или јајника, на пример. Међутим, рад Лавове је настојао да идентификује заштитне мутације које повећавају шансе за преживљавање рака.

Нажалост, пандемија и руска инвазија на Украјину спречили су Лавову и њене сараднике да се врате у ЦЕЗ последњих година.

"Наш приоритет је да људи и сарадници тамо буду што безбеднији.", објаснила је.
Лавова је представила своја открића на годишњем састанку Друштва за интегративну и компаративну биологију у Сијетлу, у Вашингтону, прошлог месеца.

(Блиц)