Недавно је свет обишла вест да је свих пет чланова подморнице Титан трагично настрадало. Спасилачка мисија је трајала неколико дана, а у потрагу су биле укључене спасилачке службе Америке и Канаде, међутим, након што су спасилачки тимови пронашли крхотине пловила остало је само питање: "Шта је изазвало несрећу?".

Убрзо потом, Стоктон Раш је доспео на Википедијину листу проналазача које су убили сопствени изуми. Ово су неки од најпознатијих примера: 

1. Стоктон Раш

Детаљи око догађаја који су претходили последњој експедицији коју је подморница Титан предузела, већини су добро познати. Званични извештаји се и даље чекају, иако стручњаци на основу крхотина претпостављају да подморница није била направљена од материјала који су могли да издрже притисак на дубинама до које је зарањала - како би посада посматрала олупину Титаника - и да је на тај начин дошло до имплозије. Она је између осталих усмртила и извршног директора ОцеанГате-а и творца споменуте подморнице, Стоктона Раша.

У медијима су се појавиле тврдње да су поједини делови куповани у обичним продавницама, а јавили су се и неки бивши путници који су поделили своје искуство. 

 

 

Један од њих је у репортер ЦБС-а, Дејвид Пог. Он наводи да се у Титану нашао током новембра 2022. године, као и да је приликом попуњавања обрасца наишао на упозорење у ком је стајало да Титан "није одобрен или сертификован од стране ниједног регулаторног тела" и да током путовања "може доћи до физичких повреда, инвалидитета, емоционалне трауме или смрти".

Фред Хаген, још један од путника на Титану је у својој изјави за часопис Пипл рекао је како је Раш конструисао подморницу да би "демократизовао море и учинио доступним појединцима". Према његовом мишљењу, Рашово истраживање дубоког мора није био туристички подухват, већ допринос науци.

Фото: Скy неwс принтскрин

 

2. Томас Ендрус

Када се говори о подморници Титан, не може да се не спомене и брод Титаник, а самим тим ни Томас Ендруз. Бродоградитељ и човек који је био одговоран за стварање РМС Олимпика, РМС Титаника и РМС Британика. Бродова који су требали да буди најбезбеднија и луксузнија превозна средства за пловидбу на свету, у том тренутку.

Наводно је Ендрус сугерисао како на Титанику треба да стоји 48 уместо 20 чамаца за спасавање. Међутим, то се никада није догодило, што ће се испоставити као кобна грешка - да његова идеја није обијена претпоставка је да би сви путници и чланови посаде били спасени. Коначан број погинулих је износио 1.496 људи, а међу њима је био и Ендрус. 

Он је међу преживелима са Титаника остао у памћењу као херој, који је своје последње сате провео тако што је другима помагао да се укрцају на чамце за спасавање. 

Фото: Профимедиа

 

3. Луис Хименез

Луис Алфонсо Хименез Млађи је по струци био вајар и графичар, чилеанског порекла. Иза себе је оставио бројна дела, али једно од њих је заслужно за његову смрт 2006. године. Наиме, он је смртно повређен док је радио на скулптури коју је наручио Међународни аеродром у Денверу. У извештају који је потписао патолог, стоји да се комад са Хименезовог дела високог 32 м откачио и пресекао његову артерију на нози у студију у Новом Мексику.

 

 

Јаркоплави коњ је завршен након смрти творца и данас се налази испред аеродрома за чије потребе је и наручен. 

4. Ото Лилијентал

Немачки проналазач и авијатичар Ото Лилијентал је погинуо након што је пао са висине од 15 м док је управљао првом једрилицом-планером. Своје прве експерименте је започео пет година пре него што че доћи до несреће у којој је погинуо, али његов рад ће ипак остати упамћен као пионирски и кључан у развијању авиона са фиксним крилима.

 

 

Летелице накачене на Лилијентала, су имале облик птичјих крила, а израђиване су од врбовог прућа пресвученог платном. Равнотежу у лету је одржавао померањем тела лево-десно и напред-назад, док је уз помоћ ветра успевао да прелети и до 250 м. Иза себе је оставио књигу "Птичји лет као основа умећа летења", а браћа Рајт су тврдила да је био њихова највећа инспирација. 

5. Франц Рајхелт 

Познат и под надимком "Летећи кројач", Рајхелт је 1912. године скочио са Ајфелове куле да би тестирао падобран који је сам дизајнирао. Разлог за овако смео подухват је био тај што никако није могао да постигне успех са луткама, те се одлучио за драстичан потез. Испоставиће се да је ово била грешка, којој је приствовало и туце новинара. 

Уверен у свој успех, обавестио је новинаре о догађају, иако је полиција била убеђена да ће он као и претходних пута искористити лутке да тестира тзв. "падобран-капут" који је покушавао да усаврши већ неко време. Сведоци су тврдили да је одмах било приметно како нешто не ваља, јер се падобран склопио у ваздуху.

6. Вилијам Булок

1863. година је за штампу била од изузетно значаја, јер је Вилијам Булок измислио и представио ротирајућу штампарску машину. У питању је била побољшана верзија машине коју је осмислио Ричард Марч Хо, само две деценије раније. Са њом радници више нису морали ручно да стављају папир у машине, јер је све било аутоматизовано и сасмим тим процес штампе је убрзан.

 

 

Само неколико година од овог открића, Булок је приликом инсталације машине заглавио ногу у једној од својих преса. Упочетку повреда није деловала кобно, али пошто је наступила гангрена - проћиће још пар деценија пре него што ће Александар Флеминг открити антибиотике - заказана је хитна операција ампутације, која је резултирала Булоковом смрћу. 

БОНУС ВИДЕО:

СВЕТСКА КОНФЕРЕНЦИЈА РОБОТИКЕ: Вртоглави напредак машина

(Национална географија)

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".