- Први потпуно аутономни и електрични теретни брод на свету кренуће на своју прву комерцијалну пловидбу касније ове године, која би, ако буде успешна, могла да представља трансформацију поморске индустрије, озлоглашене по високом степену загађења - преноси Гардијан.

"Јара Биркланд" саобраћаће између два норвешка града – Хероје и Бревика и то без посаде, носећи терет који би се обично превозио копном.

Према проценама оператера, пловило ће заменити 40.000 путовања камиона годишње и знатно смањити емисију оксида азота и угљендиоксида.

-"Јара Биркланд" представља важан корак за читаву поморску индустрију, велики технолошки напредак и огромно побољшање у правцу одрживог функционисања - рекао је Геир Хоеј, извршни директор технолошке компаније "Конгсберг", која је задужена за аутономно пословање брода.

Према подацима Међународне поморске организације (IMO), поморска индустрија ствара између два и три одсто укупне светске емисије гасова са ефектом стаклене баште, али је од виталног значаја за глобалну економију.

Више од 90 одсто светске трговине одвија се морским путем, са више од 90.000 бродова који прелазе океане сваке године.

Транспорт бродовима није био укључен у Париски споразум о клими из 2015. године, али су се земље чланице Међународне поморске организације 2018. године обавезале да ће смањити емисију угљеника за најмање 50 одсто до 2050. године у односу на ниво из 2008. године.

"Јара Биркланд" није први аутономни брод будући да је такав путнички трајект покренут 2018. године у Финској, али је први потпуно аутономни теретни брод, као и прво пловило које је 100 одсто на електрични погон.

Огромна батерија од 7 MWh (мегават часова) покреће потиснике који могу постићи највећу брзину од 13 чворова (15 миља на сат), док теретни простор може носити до 60 транспортних контејнера.

Брод је првобитно требало да крене на комерцијалне пловидбе прошле године, али је то пандемија одложила. Тачан датум поринућа и прве пловидбе још није утврђен, али оператери кажу да ће се то догодити пре краја године.

(РТС)