Све то је допринело повећању потражње за половњацима, па свако ко жели да прода своје половно возило, сада може да заради више него икада пре - под условом да не мора да купи други ауто.

Рокови испоруке који су се растегли, смањили су и број купопродаја, па и нови и половни аутомобили од почетка године бележе пад продаје. Стручњаци кажу да су многи одустали од куповине због поскупљења, али и због неизвесности, јер је практично једну кризу са вирусом корона и успореним ланцима снабдевања, од које се тржиште још опоравља, сустигла друга са ратом у Украјини, која је један од већих произвођача компоненти у аутоиндустрији.

Већ неко време сведочимо расту цена аутомобила, који је последица дисбаланса понуде и потражње на тржишту. Још услед пандемије вируса корона дошло је до поремећаја производње нових возила, набавке делова и компоненти, транспорта, а сада се и сукоби у Украјини одражавају на сваки сегмент ауто-индустрије. Мања понуда нових возила осликава се и на понуду половних, а самим тим и на њихове цене.

Фото: З. Јовановић

 

 

Милан Белин из Српске асоцијације увозника возила каже за Еуронеwс Србија да се на нове аутомобиле и даље чека по неколико месеци и указује да је то ситуација која ће нас очигледно пратити и током следеће године.

- Дефинитивно и даље цене иду на горе, због више разлога, да ли је то материјал, транспорт, енергенти и све што утиче на њихов раст. Тешко је утврдити колико је тачно поскупљење, зависи од бренда возила, али у просеку је то око 30 одсто. Не очекујемо смиривање ове ситуације у кратком року, јер нема промена које би указале на то - наводи Белин.

Он објашњава да се са протоком времена од две до три године аутомобил губи на вредности око 30 одсто, што значи да су они који су пре две или три године купили ново возило сада на истом и да могу да га продају по истој цени, а неки можда и да зараде.

Аутомобили су скупљи за више од 30 одсто у односу на период пре две године, а и даље су многима недоступни и то не само због цене. У аутокућама кажу да би власници нових возила која су купили 2019. данас приликом њихове продаје, након што су их користили и до три године, опет могли да добију исту цену коју су дали за куповину свог новог аутомобила. Цене и даље расту, а ни рокови испоруке нових возила се не смањују. На нове аутомобиле се чека у просеку од три до шест месеци, а дешава се да се овај период продужи и до девет месеци у екстремним случајевима.

Све то је допринело повећању потражње за половњацима, па свако ко жели да прода своје половно возило, сада може да заради више него икада пре - под условом да не мора да купи други ауто.

Рокови испоруке који су се растегли, смањили су и број купопродаја, па и нови и половни аутомобили од почетка године бележе пад продаје. Стручњаци кажу да су многи одустали од куповине због поскупљења, али и због неизвесности, јер је практично једну кризу са вирусом корона и успореним ланцима снабдевања, од које се тржиште још опоравља, сустигла друга са ратом у Украјини, која је један од већих произвођача компоненти у аутоиндустрији.

Већ неко време сведочимо расту цена аутомобила, који је последица дисбаланса понуде и потражње на тржишту. Још услед пандемије вируса корона дошло је до поремећаја производње нових возила, набавке делова и компоненти, транспорта, а сада се и сукоби у Украјини одражавају на сваки сегмент ауто-индустрије. Мања понуда нових возила осликава се и на понуду половних, а самим тим и на њихове цене.

Милан Белин из Српске асоцијације увозника возила каже за Еуронеwс Србија да се на нове аутомобиле и даље чека по неколико месеци и указује да је то ситуација која ће нас очигледно пратити и током следеће године.

- Дефинитивно и даље цене иду на горе, због више разлога, да ли је то материјал, транспорт, енергенти и све што утиче на њихов раст. Тешко је утврдити колико је тачно поскупљење, зависи од бренда возила, али у просеку је то око 30 одсто. Не очекујемо смиривање ове ситуације у кратком року, јер нема промена које би указале на то - наводи Белин.

Он објашњава да се са протоком времена од две до три године аутомобил губи на вредности око 30 одсто, што значи да су они који су пре две или три године купили ново возило сада на истом и да могу да га продају по истој цени, а неки можда и да зараде.

Ионако тешку ситуацију закомпликовао је и раст камата, па су поскупели и кредити, што је многе навело да добро размисле да ли је прави тренутак за задуживање.

Фото: Д. Миловановић

 

 

- Када је у питању продаја нових возила и даље се тај однос негде креће око пола-пола. У истом проценту аутомобили се продају за готовину и на кредит. У септембру је било затишје, што је сезонски тренд, у смислу да увек због других трошкова домаћинстава падне потражња за возилима, али очекујем да ће се интересовање вратити у другој половини октобра и до краја године, када је период појачање потражње - каже Белин.

Он напомиње да људи чекају да виде шта ће се десити и додаје да генерално, возила нема довољно, да се дуго чекају, тако да се дешава да се они којима је ауто хитно потребан опредељују и да купе полован скупљи ауто, него да нови чекају месецима.

- Рокови испоруке су од три до шест месеци, а у неком тренутку је било и девет. Опет су дужи рокови од онога што смо имали и мање су количине расположивих возила. Раније је стандардно било од момента производње два месеца, то је био уобичајени рок испоруке код масовних произвођача аутомобила, од момента када се наручи док се не испоручи су била два месеца, а сада смо далеко од тога да је то могуће - каже Белин.

Половњаци за годину дана поскупели 20 одсто

Романа Раков са портала Половни аутомобили каже да је цена возила до 20 година стартости који су оглашени на сајту у периоду од јануара до августа већа за 21 одсто у односу на њихову просечну цену у истом периоду претходне године, а чак 29 одсто у односу на просек у истом периоду 2020.

Према анализи сајта Половни аутомобили продаја половних аутомобила из увоза је у првих осам месеци мања 15 одсто у односу на продају остварену у истом периоду претходне године.

- Са друге стране, продаја половних аутомобила у првих осам месеци ове године надмашила је продају у истом периоду 2020. за 4 одсто. Ипак, то је и даље 12 одсто мање него 2019. године, пре пандемије. Овакви продајни резултати могу бити и последица актуелних дешавања у свету, односно неизвесности која је један од главних фактора одлагања куповине - каже Романа Таков, са портала Половни аутомобили.

Она напомиње да сукоби између Русије и Украјине имају значајан утицај на ауто-индустрију, јер су то две важне земље по питању сировина и компоненти неопходних за производњу аутомобила.

- Када говоримо у процентима, продаја нових аутомобила у периоду од јануара до августа текуће године је 4 одсто мања него претходне, а чак 14 одсто већа него 2020. године. Ипак, када се упореде првих осам месеци ове године са продајом оствареном у том периоду 2019, тада долазимо до податка да је продаја нових аутомобила сада 15 одсто мања - каже Романа Таков.

(Euronews)

БОНУС ВИДЕО: