Udruženje potrošača Efektiva se oštro protivi uvođenju bakšiša kao obavezne stavke u fiskalnim računima koje izdaju ugostitelji.

- Najpre, bakšiš ili napojnica predstavlja poklon kojim zadovoljni potrošač nagrađuje onoga ko ga je uslužio (konobar u kafiću ili restoranu). Ako je nešto poklon, onda to ne može imati obaveznu formu, već je stvar izbora i odraz zadovoljstva pruženom uslugom - izjavio je Dejan Gavrilović, predsednik Efektive.

- Ako je nešto poklon, onda to predstavlja izbor, a pravo na izbor je jedno od osnovnih prava potrošača.

Obaveznim bakšišom bi se uvelo dodatno plaćanje već plaćene usluge!

Napominje da Zakon o zaštiti potrošača predviđa da potrošač plaća uslugu koja mu je pružena, i to srazmerno količini ili vrednosti te usluge.

- Cenom hrane i pića u ugostiteljskom objektu (koje su višestruko veće od redovnih cena u trgovinama) potrošač već plaća dobijenu uslugu, jer je u to uračunat i rad osoblja. Obaveznim bakšišom bi se uvelo dodatno plaćanje već plaćene usluge.

Zatim, analogno ovome, imali smo primer banaka, navodi Gavrilović, koje su obradu kredita naplaćivale u procentualnom iznosu, pa je za identično obavljen posao veću obradu plaćao klijent koji je podigao veći iznos kredita.

Obrazloženje udruženja ugostitelja, da oni uvođenjem obaveznog bakšiša žele da zadrže radnu snagu uvećavanjem njihovih primanja, u najmanju ruku nema smisla ni logike, kaže Gavrilović, i dodaje da u tom slučaju treba da se ugostitelji odreknu dela svog profita, a ne da to prebacuju na teret potrošača!

- Tako bi se i u ovom slučaju dogodilo da potrošači zapravo istu, već plaćenu uslugu plaćaju različito, tj. zavisno od visine iznosa računa, što odredbe ZZP ne dozvoljavaju. Takođe, članom 90 Ustava Republike Srbije garantuje se zaštita prava potrošača. To znači da država ne sme da donosi zakone koji potrošača primoravaju na nešto što on ne želi, naročito da plati nešto čime nije zadovoljan.

Obrazloženje udruženja ugostitelja, da oni na ovaj način zapravo žele da zadrže radnu snagu uvećavanjem njihovih primanja, u najmanju ruku nema smisla ni logike, naglašava Gavrilović.

On ističe da u tom slučaju treba da se ugostitelji odreknu dela svog profita, a ne da to prebacuju na teret potrošača, koji u ugostiteljski objekat ne dolaze zbog zadovoljenja potreba zaposlenih, već svojih ličnih.

- Ne protivimo se opciji da bakšiš bude deo fiskalnog računa kao odraz dobrovoljnosti potrošača.

 

BONUS: NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI

(Kurir)

 

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".