Svedoci smo velike nestabilnosti i potražnji na energetskom tržištu i dok naftne kompanije u vanrednim okolnostima pokušavaju da obezbede dovoljne količine derivata, komprimovani prirodni gas (KPG) stidljivo se nameće kao alternativa na pumpama. U našoj zemlji, pored privatnih, postoji i nekoliko NIS-ovih benzinskih stanica. Iako ekološki dosta prihvatljivije, ovaj energent je još uvek daleko od veće primene.

Reč je, naime, o pogonskom gorivu čiji je glavni sastojak metan, a koji ima najmanji koeficijent emisije štetnog ugljen-dioksida, i kao takav doprinosi poboljšanju kvaliteta vazduha. Ekološka korist ovog gasa u poređenju sa drugim energentima ogleda se u tome što ne sadrži sumpor kao ni toksične aditive organskog olova ili benzena, neotrovan je i nekorozivan. Obzirom da je lakši od vazduha, prilikom curenja direktno odlazi u atmosferu i ne zadržava se na zemlji.

Visoke temperature u motoru vozila, KPG čine teže zapaljivim, što doprinosi dodatnoj bezbednosti na putu. Što se tiče samog vozila, korišćenjem KPG kao pogonskog goriva dostiže se znatno smanjenje buke motora, a zbog činjenice da je reč o prirodnom gasu koji je već u gasovitom stanju, omogućava se lakši start motora, čak i pod izuzetno nepovoljnim vremenskim uslovima.

Ovaj energent se, u poređenju sa benzinom, dizelom i tečnim naftnim gasom (TNG), smatra i najekonomičnijim konvencionalnim gorivom za motorna vozila – finansijska ušteda koja se ostvaruje u zavisnosti od tipa vozila dostiže čak i 50 odsto, a zbog visoke kalorijske vrednosti KPG-a njegova potrošnja po kilometru je niža, naglašavaju u Naftnoj industriji Srbije.

Iako je u našoj zemlji tržište KPG-a relativno nerazvijeno, prvenstveno zbog slabo izgrađene infrastrukture, odnosno niske rasprostranjenosti maloprodajnih mesta, i ovde su primetne pozitivne promene u pravcu daljeg širenja i razvoja maloprodajnog tržišta vozila koja koriste KPG kao pogonsko gorivo.

Inače, NIS je još 2014. započeo proizvodnju i veleprodaju komprimovanog prirodnog gasa na naftno-gasnom polju "Palić", da bi 2017. bilo otvoreno postrojenje za proizvodnju i veleprodaju prirodnog komprimovanog gasa na gasnom polju "Ostrovo". Na području južno od Dunava, NIS eksploatiše naftu na više lokaliteta (Sirakovo, Bradarac, Maljurevac, Kasidol), a sa puštanjem u rad gasnog polja "Ostrovo" započinje i eksploataciju slobodnog gasa.

U zemljama EU ubedljivo najveći broj vozila na prirodni gas ima Italija, više od milion, a neke od evropskih metropola, poput Madrida, Beča i Rima, imaju znatan broj KPG vozila u flotama javnog gradskog prevoza, prvenstveno zbog činjenice da su autobusi na dizel, zbog visoke emisije štetnih gasova, vodeći zagađivači gradskog vazduha.

Za sada je veleprodajno tržište KPG-a u Srbiji bazirano na industrijskim potrošačima koji ga mahom koriste kao energent. KPG je, odmah posle prirodnog gasa iz gasovoda, najekonomičniji energent u industrijskoj proizvodnji.

BONUS VIDEO: