Mornarice Kine i Indije su posljednjih nedelja dobile nove nosače aviona, koji su još jedan pokazatelj jačanja vojnih potencijala u suprotstavljaju sa spornim svetskim silama.

Nosač Fujian dizajniran je i sagrađen u Kini, a Vikrant u Indiji. Treba će neko vreme dok oba nosača ne dostignu svoj potencijal, ali već predstavljaju najnaprednije nosače aviona. Business Insider napravio je poređenje dva nosača.

Fujian je treći kineski nosač aviona i prvi koji je u potpunosti projektovan i sagrađen u Kini. Smatra se potencijalnim suparnikom američkim supernosačima na nuklearni pogon. Nosač klase Type 003 duži je od 315 metara i potpuno natovaren teži 80.000 tona. To ga čini malo većim od njegovih prethodnika, tipa 001 Liaoning i tipa 002 Shandong, koji su bili dugački 304 metra i deplasmana 60.000 do 70.000 tona. Liaoning je sovjetski nosač koji je Kina kupila 1998. i opsežno modifikovala pre nego što ga je 2012. godine pustila u službu. Shandong se temelji na Liaoningu i ušao je u službu 2019. godine.

Sva tri kineska nosača koriste konvencionalne motore umesto nuklearnih reaktora, što im ograničava snagu i vreme koje mogu provesti na moru. Međutim, najveća promena je zamena sastava kratkog poletanja - zaustavljenog oporavka (STOBAR) sastava poletanja uz pomoć katapulta i zaustavljenog povratka (CATOBAR) koji se koristi na američkim nosačima aviona.

Foto: printskrin Jutjub/HBB Defense Military

 

STOBAR dopušta mlaznjacima poletanje na kraćim palubama, ali ograničava količinu goriva i oružja koje mogu nositi pri polijetanju. Sastav CATOBAR može lansirati mlaznice s većom nosivošću i više goriva, što je pogodno za jedini avion s nosačem s fiksnim krilima koji Kina ima u službi, J-15. Delovi letačke palube bili su prekriveni pri spuštanju u Šangaju 17. jun, što je zaklonilo njegove katapulte. No, veruje se da koriste elektromagnetski sastav za lansiranje aviona (EMALS) koji može lansirati avione delotvornije i češće. Sve do Fujiana jedini nosači s EMALS-om bili su brodovi američke mornarice klase Ford na nuklearni pogon.

Foto: printskrin Jutjub/HBB Defense Military

 

 

Očekuje se da će Fujian nositi više od 36 aviona, koliko trenutno nose Liaoning i Shandong, te će uključivati lovce J-15 i helikoptere Z-18. U budućnosti bi Fujian mogao nositi nevidljive lovce J-35, helikoptere Z-20F, pa čak i dronove.

 

 

S druge strane, indijska mornarica dobila je svoj nosač aviona Vikrant 28. jula. Vikrant je dizajniran i sagrađen u Indiji, a njegov je dolazak prekretnica za tu državu koja je druga najveća vojna sila u Aziji.

Vikrant je službeno lansiran 2013. i očekuje se da će biti pušten u rad 15. avgusta, ali to neće biti prvi ili jedini indijski prevoznik.

Indija je imala bivše britanske nosače u službi od 1961. do 1997. i od 1987. do 2016, a INS Vikramaditya, modifikovani nosač klase Kijev kupljen od Rusije i pušten u službu 2013, trenutno je vodeći brod indijske mornarice.

S 262 metra dužine i 45.000 tona nosivosti Vikrant je najveći ratni brod koji je Indija konstruirala. Proizvod je najvećeg indijskog brodograditelja Cochin Shipyard Limited, a 76 odsto njegovih komponenti razvijeno je u zemlji. Vikrant ima posadu od oko 160 oficira i 1400 mornara, a pokreću ga četiri gasne turbine. Može nositi 30 mlaznjaka i helikoptera, a kao i INS Vikramaditya koristi sastav lansiranja STOBAR s rampom za skijaške skokove.

Očekuje se da će Vikrantovo početno zračno krilo činiti MiG-29K,  verzija nosača MiG-29 ruske proizvodnje. Avion je služio na INS-u Vikramaditya, ali zbog lošeg iskustva Indija je tražila 26 novih borbenih aviona na nosaču.

 

 

Očekuje se da će INS Vikrant igrati glavnu ulogu u jačanju sposobnosti indijske mornarice u suočavanju s rastućom kineskom prijetnjom u vodama oko Indije.

(Indeks.hr)

BONUS VIDEO

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".