NJegov izum usavršio je DŽejms Hodž iz Klivlenda, a novitet u radu je bila promenljivost brzine kojom se menjaju signali na semaforu, kako bi olakšali rad policijskim i vatrogasnim službama.

Vilijam Pots, policajac iz Detroida, 1920. patentirao je nekoliko semafora, među kojima i prvi semafor sa tri boje, ubacujući po prvi put i žutu, kao boju upozorenja.

Foto: Profimedia

 

Prvi semafor stigao je u Evropu 1924. godine i postavljen je u Berlinu, dok je Srbija, preciznije Beograd, na prvu ovakvu napravu čekala još 15 godina. Na raskrsnici ulica Kralja Aleksandra, Kralja Ferdinanda (današnja Ulica Kneza Miloša) i Takovske, 4. decembra 1939. postavljen je prvi semafor u prestonici. Regulisao je saobraćaj od 7 ujutru do 10 uveče, a od 10 do 11 bilo je uključeno samo žuto svetlo. U Politici je dan posle postavljanja ovog semafora izašao sledeći članak:

Prvi automatski svetlosni signali za upravljanje saobraćajem u prestonici

- Ovih dana u Beogradu će se uvesti jedna novina koja je u modernim i velikim gradovima na zapadu odavno u primeni. Na svima uglovima beogradskih ulica, gde je saobraćaj vrlo živ, postaviće se specijalni aparati sa svetlosnim signalima, koji će upravljačima svih vozila davati potrebne znake za nesmetano razvijanje i funkcionisanje saobraćaja u prestonici.

Prvi stubovi sa tehničkim postrojenjima postavljeni su već juče na uglu ulica Kralja Aleksandra i Takovske, kod nove zgrade Poštanske štedionice, gde je saobraćaj brlo živ i pogodan za eksperimente ove vrste.

Foto: Profimedia

 

Na pomenutom uglu postavljena su četiri stuba, svaki na jednom uglu, sa napravama na vrhu, iz kojih će se specijalnim svetlosnim znacima, vidljivim u svako doba, pokazivati u jednom ili drugom smeru, da li je prelaz slobodan ili zabranjen. Samo funkcionisanje ovih aparata biće automatsko, tako da će uvođenjem ove novine i sam saobraćaj biti automatizovan. Naime, u izvesnim razmacima davaće se slobodan prolaz u jednom pravcu, a posle proteklog intervala u drugom.

Nove instalacije na uglu kod Poštanske štedionice zapazili su u toku jučerašnjeg dana mnogi prolaznici. Mnogi koji nisu videli pre ove naprave dugo su ih zagledali, obilazili sa svih strana i raspitivali se čemu te naprave treba da služe. Drugim rečima novi stubovi sa saobraćajnim signalima bili su predmet ineteresovanja mnogih i mnogih prolaznika ulicom Kralja Aleksandra i Takovske.

Aparatima koji će bacati naizmenično, u jednom ili u drugom pravcu, svetlosne znakove, upravljaće se sa jednog mesta, iz Saobraćajne policije. Tako će sa beogradskih raskrsnica biti uklonjeni i mnogi saobraćajci, jer će njihov posao obavljati automatski aparati. Saobraćajci će i kod nas, kao i u drugim zemljama, služiti ubuduće kao neki kontrolori saobraćaja i arbitri prilikom eventualnih nesporazuma i sukoba."

BONUS VIDEO:

 

 

 

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".