Ona se javlja na limariji, a sve nas i ne treba previše da čudi iz razloga što je upravo limarija najizloženija deo vozila, odnosno najviše je izložena uticajima atmosferskih prilika je (kiše, snega,bljuzgavice), a i soli. Kada se rđa pojavi na jednom mestu, najbolje je odmah sanirati jer je ona poput vodene fleke - širi se sve dalje i dalje i limarija propada velikom brzinom, a vozilo postane žargonski rečeno trulo.

Rđa je zapravo najčešći oblik korozije. Ona označava trošenje određenog materijala pod uticajem okoline, i brzo napada svojstva materijala. Problem korozije odnosno rđe bio je poznat i ranije. Prvi koji je naučno pristupio ovom pitanju bio je Mihail Lomonosov još sredinom 18. veka.

Danas se korozija pojavljuje u mnogim delovima domaćinstva, ali je na vozilima nekako najprimetnija. Ipak, bitno je znati da postoje načini da se ona suzbije i sanira ako je nivo korozije u začetku.

Foto: I.Marinković

 

Za početak, neophodno je obezbediti sigurnosne mere, odnosno koristiti rukavice, zaštitne naočare i masku za nos i usta. Naime, prilikom uklanjanja rđe javlja se vrlo sitna prašina, koja uz korišćenje boja i drugih hemikalija značajno može da ošteti zdravlje pluća i očiju ukoliko se ne vodi računa.

Takođe, korisno je zaštiti i sve druge delove automobila za koje ne želite da budu izložene prašine. Najbolje je uzeti samoljepljivu traku i ograničiti prostor na limariji koji je potrebno sanirati, a potom ostatak automobila zaštiti plastičnom folijom.

Posebno je bitno da prozori budu dobro zaštićeni. Neki ljudi koriste novinski papir, međutim mnogo efikasniju zaštitu pruža prava foliju za tu namenu, jer se u praksi pokazalo da obični papir može da propušta prašinu, a uz nju i boju koja se kasnije raspršuje.

Sa dela limarije na kom se pojavila rđa zatim je potrebno ukloniti boju. To se najbolje radi posebnom brusilicom specijalizovanom za tu namenu.

Kod ovoga koraka očekivana je pojava prašine, pa je savet da se radi lagano i bez prejakog pritiskanja. Uklanjanje boje vrši se sa mesta na kom je rđa, ali i susednih delova, malo šire od samog mesta koji je zahvaćen rđom. Posao je gotov tek kada površina postane veoma glatka.

Nakon ovoga samo mesto rđe može da se obradi običnom brusilicom kako bi se uklonili svi komadići rđe. Pri ovom koraku poželjno je ići veoma sporo i lagano jer se u protivnom mogu napraviti oštećenja površine.

Nakon obične brusilice, na lim je potrebno naneti kiselinu kojoj je glavna namena da ukloni sve eventualne zaostatke sitnih i nevidljivih komadića rđe. Sa ovim je potrebno biti posebno oprezan i kako kiselina ne bi prsnula na kožu ili špricnula u oči.

Foto: Depositphotos

 

 

Postoje specijalizovane kiseline za ovu namenu, a najbolja je fosforna kiselina. Nakon što se ona osuši, preko dela na kojem je bila rđa lagano se pređe šmirglom.

Nakon ovoga sledi nanošenje boje, tačnije nanosi se temeljna boja koja se stavlja kako bi se glavna što bolje prihvatila. Postoje boje u spreju i one su zapravo najbolje i najlakše za korištenje.

Nakon nanošenja temeljne boje, preporuka je ostaviti da se osuši 12 sati. Ako je temeljna boja u spreju, dobro je naneti tri sloja (i stati po nekoliko minuta nakon svakog nanošenja) a potom je ostaviti da se potpuno osuši.

Nakon što je prošlo predviđeno vreme za sušenje, treba šmirglom preći preko nanosa boje i to raditi lagano kako bi čitava površina ostala veoma glatka. Pored sebe savet je imati posudu sa vodom i mlakom sapunicom povremeno oprati šmirglu da bi na kraju lagano prebrisati i celu obojenu površinu.

Nakon što se sve osuši, krenite s nanošenjem glavne boje. Nanesite nekoliko slojeva, kako biste postigli jednaku boju kao i na ostatku automobila. Neka se suši barem 24 sata pre nego što skinete samoljepljivu traku i foliju sa vozila.

Iako možda ova procedura deluje složeno i komplikovano,ali iskustva su pokazala da ovakav način sanacije i tretmana korodiranog dela najefikasnije donosi rezultat i uštedu novca.

(Autopres)

Za još vesti zapratite nas na našoj zvaničnoj Fejsbuk stranici - budimo "na ti".

Nova dimenzija novosti, vaš "Nportal.rs".