Нажалост, многи новопечени возачи немају довољно искуства и праксе на путу, али им не мањка енергије и сигурности, па се упуштају у ризична претицања. Нарочито је проблематично када је реч о високим брзинама. Али далеко од тога да је неискуство главни кривац када дође до најгорег – верујемо да су бахатост и претерано самопоуздање ипак на врху листе и то управо код возача са дугогодишњим стажом.

Разлика између претицања и обилажења

Претиче се возило које се креће, обилази се возило које стоји (или нека друга препрека која се не помера) Сада да видимо како преживети претицање. Свако зна да претиче, али не зна свако безбедно да претиче.

Претицање је као вожња бицикла

Не у смислу да се никад не заборавља, него у смислу да не може да се научи из књиге. Лако је објаснити процедуру претицања, тј. теорију, али обавити претицање у пракси потпуно је друга прича. Као да сатима објашњавате некоме (одраслом) ко не зна да вози бицикл како се то чудо вози, онда му дате бицикл и кажете: „Ето, сад све знаш, седи и вози“. Другим речима – може да се научи само вежбом. Прво у безбедним условима тестирате своје могућности, а затим стичете искуство у саобраћају.

Зато – упознајте свој ауто

Од пресудног је значаја да знате како убрзава ваш ауто – не само из места, него у одређеном степену преноса при одређеном броју обртаја. Другим речима, каква су му међуубрзања. На пример, идете 50 км/х у 4. брзини. Притисните оштро гас. Онда исто то урадите у 3. брзини. Видећете разлику. Аутомобил знатно снажније „повлачи“. Имајте у виду да сваки мотор има неки свој „карактер“ – у зависности од тога да ли је дизелаш, атмосферски бензинац, турбо бензинац, како развија снагу и обртни момент, какви су преносни односи у мењачу… Упознајте се и са кочницама, пошто је ефикасно и безбедно кочење такође изузетно важно.

Мотор неће експлодирати од високих обртаја

Дајте гас кад претичете! Сваки тренутак који непотребно проведете у левој траци представља ризик. Многи возачи се плаше да потерају мотор у више обртаје, чак и приликом претицања када тај страх може да их кошта живота. Ако сте ви један од таквих возача – знајте да нема разлога да се плашите мало „урлања“ мотора. Неће му ништа бити ако га накратко дотерате до црвеног поља на обртомеру.

Црвено поље може да буде нпр. код бензинаца на 6.500 о/мин, а код дизелаша  4.500 о/мин (мада им је макс. снага обично на 4.000 о/мин). Обично за тиме уопште нема потребе, али треба да знате да слободно можете да га дотерате до црвеног поља, па и мало у црвено уколико усред претицања приметите да из супротног смера стиже друго возило. Нађите неку деоницу где безбедно можете да упознате свој ауто и да видите како се понаша у различитим режимима рада.

Корак по корак

  • Доносите одлуку да претекнете неко возило
  • Померате се ка разделној линији и проверавате услове на путу и густину саобраћаја
  • Проверавате стање иза вас – увек постоји могућност да ће неки нестрпљиви возач кренути да претиче и вас и возило испред вас док ви анализирате ситуацију
  • Заузимате такву позицију да возачима иза вас буде јасно да планирате претицање – уз разделну линију, али не сувише – безбедност је на првом месту. У зависности од ситуације, можете помало да „излазите“ како бисте боље осмотрили ситуацију
  • Држите безбедну дистанцу од возила које планирате да претекнете – ово је врло проблематично зато што возачи иза вас то могу да схвате као знак да сте одустали од претицања, па могу да одлуче да они претекну вас. Зато будите активни и стално пратите ситуацију у ретровизору. Одговарајућу удаљеност од возила које претичете још ћемо обрадити у наставку текста
  • Проверавајте стање на путу испред – да ли има других возила испред овог које претичете у вашој траци, да ли долазе возила из супротног правца. Пратите константно ситуацију и чекајте свој тренутак. Значи, приближите се разделној линији и повремено је благо пређете уколико је неопходно, односно уколико је безбедно и помаже вам да видите боље ситуацију испред
  • Одлучујете да започнете претицање
  • Дајете мигавац – тако дајете до знања и возачима иза вас и возачу испред вас започињете претицање
  • Убаците мењач у нижи степен преноса, осим ако то већ нисте учинили или ако сте на толиком броју обртаја да можете да обезбедите довољно убрзање.
  • Започнете претицање
  • Обављате претицање
  • Враћате се у своју траку
  • Пребацивање из траке у траку треба да буде течно, без оштрог цимања волана, нарочито у паници ако уочите да наилази возило из супротног смера – тако можете да изгубите контролу и да се слупате.

Ако сумњате – одмах одустаните

Нема потребе да се било коме доказујете својим возачким умећем. Није срамота одустати од претицања уколико сте већ кренули, тј. прешли донекле у леву траку и онда уочили неко возило, препреку или било шта друго што може да представља опасност. Вратите се и сачекајте следећу прилику. Боље је одустати одмах, него доћи на пола камиона и онда схватити да нећете на време стићи да се убаците испред њега.

Ауто не убрзава исто када кренете на летовање

Кренули сте за Грчку, а у колима имате још троје-четворо пријатеља и сав њихов пртљаг. То може лако да значи 300-400 кг терета више него кад возите сами. Стога ауто неће моћи да убрзава као што сте навикли. Имајте то у виду код претицања.

Фото: Профимедиа

 

 

Давање мигавца приликом претицања

Као прво, возач иза вас ће схватити да планирате претицање и неће кренути да претиче и вас и камион/ауто испред вас. Или ће можда помислити да ускоро скрећете. У сваком случају, када види мигавац, не би требало да крене да вас претиче. Као друго, возач којег претичете можда види у ретровизору да крећете у претицање, па ће можда да се помери мало удесно, неће убрзавати или ће можда за нијансу попустити гас. Нажалост, наша саобраћајна култура је на изузетно ниском нивоу, тако да многи возачи једноставно не дају мигавац скоро никада.

Колику дистанцу држати у односу на возило које желите да претекнете?

Немамо прави одговор. У теорији, треба држати већу дистанцу, али у пракси је то контрапродуктивно пошто ће онда вас константно да претичу други возачи и притом се доводите у опасност да кренете у претицање истовремено када неко други почне да претиче вас. Која је предност веће удаљености од возила које желите да претекнете? Укратко, имате више простора да се залетите, тј. постигнете већу брзину пре него што пређете у супротну траку, што значи да ћете провести мање времена у супротној траци.Друга предност је боља прегледност ситуације испред возила које желите да претекнете, нарочито ако је у питању камион или шлепер.Можете нпр. да га пустите да се мало удаљи, ви добијате прилику да боље осмотрите ситуацију, а онда се залетите и претекнете га. Наравно, у оваквим ситуацијама увек постоји опасност од тога да возачи иза вас ово схвате као позив да они претекну вас.Зато треба дати мигавац и држати се уз центар пута како би им јасно дали до знања да ћете ви да претичете.

Смем ли да прекорачим ограничење брзине приликом претицања?

Не. По закону не смете, али чињеница је да стриктно поштовање закона у овом случају може да буде изузетно опасно. Замислите да возите на путу где је ограничење 80 км/х. Испред вас је камион који се креће брзином од 70 км/х. Дакле, ви треба да га претекнете а да притом не пређете брзину од 80 км/х, што значи да ће разлика у брзини између вас и камиона бити 10 км/х.Правилно претицање је безбедно претицање – како га преживети. Нећемо правити рачуницу колико времена треба за претицање, пошто је на први поглед јасно да је таква ситуација опасна.Полиција може да вас казни уколико прекорачите ограничење брзине приликом претицања, али „можда“ је боље ризиковати плаћање казне него ризиковати чеони судар.

Да ли је дозвољено истовремено претицање више од једног возила?

Дозвољено је. Међутим, није дозвољено претицање колоне. А шта је то конкретно колона? По закону, „колона возила је низ од најмање три возила која су заустављена или се крећу једно иза другог истом саобраћајном траком у истом смеру, чији је начин кретања међусобно условљен и између којих не може без ометања ући друго возило. “Дакле, дозвољено је да истовремено претекнете два возила. Ако у „цугу“ претичете више од два возила, морате да будете сигурни да се не сматрају колоном.

Пуна линија – без изузетака

Претицање морате да започнете и завршите на делу пута са испрекиданом линијом. Ако започнете да претичете тамо где је дозвољено, а завршите преко пуне линије, полиција може да вас казни.

Где и када не сме да се претиче?

  • колону возила
  • возило које је већ започело претицање или обилажење
  • возило које је дало знак (мигавац) за претицање или обилажење
  • ако ћете тиме да ометате саобраћај из супротног смера
  • ако по обављеном претицању не можете да се вратите у своју саобраћајну траку без ометања или угрожавања осталих учесника у саобраћају
  • зауставном траком
  • на почетку превоја и на превоју
  • испред и у непрегледној кривини
  • у тунелу
  • возило које се приближава пешачком прелазу или га прелази
  • возило које се зауставило или се зауставља да пропушти пешаке на пешачком прелазу
  • на прелазу пута преко железничке или трамвајске пруге
  • саобраћајном траком за спора возила,
  • на месту где је то забрањено саобраћајним знаком
  • преко пуне линије

(Ало)