На седиштима у аутобусу дневно седи стотине путника  па можемо само замислити, водећи се горе описаним експериментом, колико би прашине изашло из тих пресвлака. Како би се процес чишћења аутобуса минимизирао и олакшао, усвојено је ефикасно решење.

Иако естетски непривлачни и необични, препознатљиви узорци седишта у аутобусима осмишљени су како би та шарена седишта изгледала чиста и неистрошена. Тајна лежи у врсти материјала који се користи за њихове пресвлаке.

Фото: Профимедиа

 

 

Посебна тканина

На први поглед не чини се да се пуно размишља о одабиру текстила за пресвлаке у јавном превозу. Међутим, то није случај.

Пресвлаке јавног превоза морају да буду мултифункционалне. Иако им естетика није јача страна, постоје бројне предности ове посебне тканине – на пример, она спречава ширење пожара! Ова тканина замишљена је као прозрачна тканина која путницима омогућује релативно лако путовање с обзиром на температуру ваздуха. У исто време, материјал би требало да буде довољно издржљив да изгледа максимално очувано што дуже времена, без обзира на то колико се или како користи.

Иако су се у прошлости користили материјали као што су дрво и вештачка кожа, временом је постало јасно да оваква решења нису одржива, али ни удобна. Па тако возови за кратке релације, метрои и подземне железнице и даље имају седишта израђена од тврдог поликарбоната, па чак и нерђајућег челика, за израду седишта.

Фото: Профимедиа

 

 

Мокет, или тепих на француском, материјал је за који се први одлучио лондонски транспортни систем. Он је мешавина полиестера (85%) и најлона (15%), а начин на који су нити овога материјала ткане дају му плишану, баршунасту текстуру. Такође, у  поређењус традиционалним тканинама, мокет нуди многе предности:

– Јефтини су за производњу и изузетно издржљиви, што их чини најекономичнијим избором тканине за коришћење у јавном превозу.

– Баршунасто ткање обезбеђује да се прљавштина или прашина накупљају дубоко унутар тканине, без видљивих мрља.

– У поређењу с кожом и винилом, мокет је уопштено прозрачан материјал. То увелико смањује нелагоду на местима где кожа долази у директан контакт с тканином.

– Тканина је специфична у интеракцији ватром и водом. Отпорна је на ватру, што помаже у сигурности од пожара. Истовремено, у контакту с водом не остаје дуго натопљена јер  вода остаје на крајњој спољној површини влакана и распршује се на већој површини, чиме се брже суши.

Неке од смерница за дизајн аутобусних седишта:

– Дизајн не би требало да садржи велике мрље једне боје.

– Требало би да се користе дубље нијансе, попут плаве, жуте и кестењасте

– Монотонију треба разбити коришћењем разних облика и узорака.

– Узорак одабран за једну квадратну јединицу треба поновити преко целе серије те тканине.

Начин на који се стварају узорци на седиштима у јавном превозу једнак је ономе за израду камуфлажних материјала за војну примену који се генеришу помоћу сложених алгоритама, а помажу војницима да се стапају с околином.

(Магазин Новости)

БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".