Први аеродром у Београду је настао још давне 1910. године, а авијација је од тада много напредовала, све до данашњег Николе Тесле.

Прво летилиште у Београду

На месту данашњег ВМА некада је била прва аеродромска писта у Београду. Настала је крајем 1910. године на војном полигону. Тек 1912. године појављују се први хангари, били су дрвени и намењени за авионе који су учествовали у рату са Турском.

Две године касније, на Бањици је стационирана прва српска аеропланска ескадрила и чета балона. После Првог светског рата, добија и цивилну употребу за поштански саобраћај на релацији Скопље - Ниш - Београд - Нови Сад и Београд - Сарајево - Мостар.

Калемегдан

Од турског амама, данашњег планетаријума, према ушћу некада су слетали авиони. Први су полетели 1911. године, а сада се овај простор користи за скокове падобранаца и летење параглајдера. Такође, овде се одржавају спортски аеромитинзи.

Панчевачка писта

Први модерни аеродром се појављује тек после Првог светског рата. Обавезе према француско-румунској компанији "Франко-Румен" су значиле да је било потребно летилиште близу Београда. Почела је припрема за изградњу новог међународног пристаништа испод Бежанијске косе. Близу Панчева је, ипак, аеродром почео са радом 1923. године, када је покренута линија Париз - Цариград. Она је конкурисала возу "Оријент експрес" који је до тада био најбржа саобраћајница у вези између Европе и Блиског истока.

Коришћен је овај аеродром за обуку ратног ваздухопловства, а после и као војно училиште. На месту старог аеродрома се данас налазе хале фабрике авиона УТВА, као и травната писта која се користи за пробне и спортске летове.

Међународно ваздушно пристаниште "Београд"

Дојно поље између Бежанијске косе и леве обале Саве је место на коме је подигнут овај аеродром. Када је почела изградња, Нови Београд није постојао, то је било пусто и мочварно подручје. За саобраћај је отворен 1927. године, а у народу је прозван као "Бежанијски аеродром" или "Земунски аеродром", како је административно припадао Земуну. Од 1928. године полећу и први авиони "Аеропута", домаће авио компаније.

Фото: Википедија/Museum of Yugoslavia

 

 

Многи суграђани не слуте да су изнад делова Улице Милутина Миланковића и Улице Омладинских бригада пре Другог светског рата летели међународни, путнички авиони. Овај аеродром је био једно од највећих ваздушних пристаништа у Европи све до почетка Другог светског рата. Одавде су узлетели авиони који су бранили небо Краљевине Југославије априла 1941. године.

Разрушен је савезничким бомбама током пролећа и лета 1944. године, а потпуно уништен када је Београд ослобођен. Немци су минирањем потпуно разорили аеродром, а једини сачувани објекат је био хангар.

Аеродром "Никола Тесла"

Фото: П. Милошевић

 

Изграђен је 1962. године када је и први авион узлетео одавде. Ширењем и модернизовањем је 1997. године омогућена употреба аеродрома и по лошим временским условима. Даљом модернизацијом је омогућена употреба аеродрома и у условима изузетно смањене виљивости. Данас може да парира светским аеродромима својим изгледом и квалитетом услуге.