Према подацима најновијег истраживања тржишта половних аутомобила, приче продаваца на ауто-плацевима ипак треба узети са подозривошћу. Како показују подаци, 31,5 одсто половних возила  у Србији је оштећено, а 1 од 9 аутомобила у Србији има враћену километражу.

Просечна вредност враћања је 54.603 километара и на овај начин, купац фактички преплаћује возило и, на основу лажних очитавања, може имати проблема са планирањем његовог одржавања.

Самим тим што су половњаци на домаћем тржишту поскупели у односу на 2021. годину око 21 одсто, ова превара прави све већу штету домаћим купцима.

Ова појава скривања правих вредности километраже је присутна свуда у свету, не само код нас. Што се тиче Европе, најтранспаретније тржиште имају земље Западне Европе, потом Централне Европе, док Источна Европа има најмање транспарентно тржиште. До смањења транспарентности, односно до разних превара трговаца долази најчешће због лошије економске ситуације, јаке инфлације или других проблема на тржишту.

Италија има најмањи проценат оштећених аутомобила на Индексу – 16,6 одсто. Проценат компромитованих аутомобила је такође релативно низак – 11 одсто, а само 32,1 одсто возила у земљи се увози.

Немачка је рангирана на 2. месту са 12,6% компромитованих мерача километраже и 21,3% оштећених возила. Док је Немачка највећи произвођач аутомобила у Европи, 26,8% половних возила у земљи увози се из иностранства

Како открити превару?

Иако су се продавци извештили у лажирању података, параметара и физичких оштећења, ипак их је могуће открити.

Неки од општих савета се односе на претходно информисање о моделу аутомобила који купујете. Просечан аутомобил прелази између 10 и 20 хиљада километара годишње. Километража половног аутомобила испод те границе је повод да се запитате у веродостојност података о којима продавац говори. У том случају број шасије је кључан и на основу ње можете проверити право стање аутомобила.

Исто тако, ако је аутомобил много прешао и стар је неколико година, а фарба изгледа перфектно, могуће да се испод тога крије рђа.

Подразумева се да добро проверите мотор пре куповине, али такође проверите и стање унутрашњоти возила попут седишта, појаса, папучице, мењача...

Поскупљење половних аутомобила

У Србији су њихове цене у просеку веће за 21 проценат, али скупљи су и нови аутомобили за око 30 одсто. Стабилизација на тржишту полових возила се очекује тек 2024. Закључно са августом увезено је 92.653 половњака. У Србији се највише купују половна возила која су произведена између 2005. и 2010. године. А 80 одсто продатих кориишћених возила је старије од десет година.

Због великог поскупљења, често се каже да су они постали луксуз. Цене аутомобила су у сталном порасту у последње две године, јер недостатак делова, посебно компјутерских чипова, има ограничену понуду због велике потражње потрошача. На глобалном нивоу, те више цене биле су главни фактор у укупним инфлаторним притисцима будући да отприлике 40 одсто америчких домаћинстава купује аутомобил сваке године.

(Блиц)

 

БОНУС: НАЈАКТУЕЛНИЈИ ВИДЕО СНИМЦИ

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".