Европска унија је у последњим данима октобра постигла коначан договор о закону који забрањује продају нових аутомобила на бензин и дизел од 2035. године. Циљ закона је борба против климатских промена и бржи прелазак на електрична возила. Преговарачи земаља ЕУ, Европског парламента и Европске комисије, која ради на изради нових закона, сагласили су се да произвођачи аутомобила морају да остваре нулту емисију ЦО2 до 2035. године, што ће онемогућити продају нових возила на фосилна горива у 27 земаља.

- Овај споразум је добра вест за возаче аутомобила. Нови аутомобили са нултом емисијом ће појефтинити, што ће их учинити приступачнијим и доступнијим свима - рекао је главни преговарач парламента Јан Хуитема.

Како регулатори повећавају притисак на произвођаче аутомобила да смање емисију гасова, многи су најавили улагања у електрификацију. Шеф Фолксвагена Томас Шефер рекао је да ће од 2033. бренд производити само електричне аутомобиле у Европи. Како преноси Ројтерс, закон је наишао на знатан отпор када је предложен у јулу 2021. године, при чему је Европско удружење произвођача аутомобила АЦЕА упозорило на забрану одређених технологија и предложило да мотори са унутрашњим сагоревањем и возила на водоник буду важан зупчаник у транзицији ка ниским емисијама гасова.

Европа јесте постигла договор, али се чини да није јединствена у том погледу. Након што је шеф БМВ-а напао ЕУ да ће нови закон легално одузимати аутомобиле људима, сада је стигла и реакција европског комесара за унутрашња тржишта Терија Бретона. Бретон је у интервјуу за Политицо нагласио да подржава амбициозне циљеве, али упозорава да ће их аутоиндустрија тешко испунити. Он је навео да би ЕУ могла да успори план за постепено укидање мотора са унутрашњим сагоревањем.

Фото: Н. Скендерија

 

 

- У потпуности се слажем са амбицијом преласка на електрична возила, али морате бити реални. У овом процесу биће уништено око 600.000 радних места, а за производњу свих тих електричних аутомобила до 2030. биће нам потребно 15 пута више литијума, четири пута више кобалта и графита и три пута више никла. Дакле, имаћемо огромну потрошњу сировина и то ћемо добро проучити. Остатак света ће наставити да користи моторе са унутрашњим сагоревањем 'неколико деценија', због чега предлажем нашим произвођачима аутомобила да наставе да раде на моторима са унутрашњим сагоревањем. Посебно се залажем за подстицање компанија из ЕУ да наставе са производњом мотора са унутрашњим сагоревањем. Наравно, само оне компаније које то желе - закључио је Бретон.

Европски комесар је рекао да ће његов тим развити сет критеријума за процену раста тржишта електричних возила, вероватно са намером да га користи у дебати током прегледа европских планова 2026. године. Горе поменута ревизија је померена на 2026. под притиском великих земаља произвођача аутомобила. Француска је позвала да се размотри „зелено светло“ за плуг-ин хибриде након 2035. године, док Немачка подржава моторе са унутрашњим сагоревањем који раде на синтетичка е-горива.

Дакле, према речима комесара Европске уније, недавно договорени закон који је кључни део плана ЕУ за смањење емисија за 55 одсто до 2030. године – могао би поново да буде “на столу“ 2026. године.

БОНУС ВИДЕО:

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".