Сведоци смо велике нестабилности и потражњи на енергетском тржишту и док нафтне компаније у ванредним околностима покушавају да обезбеде довољне количине деривата, компримовани природни гас (КПГ) стидљиво се намеће као алтернатива на пумпама. У нашој земљи, поред приватних, постоји и неколико НИС-ових бензинских станица. Иако еколошки доста прихватљивије, овај енергент је још увек далеко од веће примене.

Реч је, наиме, о погонском гориву чији је главни састојак метан, а који има најмањи коефицијент емисије штетног угљен-диоксида, и као такав доприноси побољшању квалитета ваздуха. Еколошка корист овог гаса у поређењу са другим енергентима огледа се у томе што не садржи сумпор као ни токсичне адитиве органског олова или бензена, неотрован је и некорозиван. Обзиром да је лакши од ваздуха, приликом цурења директно одлази у атмосферу и не задржава се на земљи.

Високе температуре у мотору возила, КПГ чине теже запаљивим, што доприноси додатној безбедности на путу. Што се тиче самог возила, коришћењем КПГ као погонског горива достиже се знатно смањење буке мотора, а због чињенице да је реч о природном гасу који је већ у гасовитом стању, омогућава се лакши старт мотора, чак и под изузетно неповољним временским условима.

Овај енергент се, у поређењу са бензином, дизелом и течним нафтним гасом (ТНГ), сматра и најекономичнијим конвенционалним горивом за моторна возила – финансијска уштеда која се остварује у зависности од типа возила достиже чак и 50 одсто, а због високе калоријске вредности КПГ-а његова потрошња по километру је нижа, наглашавају у Нафтној индустрији Србије.

Иако је у нашој земљи тржиште КПГ-а релативно неразвијено, првенствено због слабо изграђене инфраструктуре, односно ниске распрострањености малопродајних места, и овде су приметне позитивне промене у правцу даљег ширења и развоја малопродајног тржишта возила која користе КПГ као погонско гориво.

Иначе, НИС је још 2014. започео производњу и велепродају компримованог природног гаса на нафтно-гасном пољу "Палић", да би 2017. било отворено постројење за производњу и велепродају природног компримованог гаса на гасном пољу "Острово". На подручју јужно од Дунава, НИС експлоатише нафту на више локалитета (Сираково, Брадарац, Маљуревац, Касидол), а са пуштањем у рад гасног поља "Острово" започиње и експлоатацију слободног гаса.

У земљама ЕУ убедљиво највећи број возила на природни гас има Италија, више од милион, а неке од европских метропола, попут Мадрида, Беча и Рима, имају знатан број КПГ возила у флотама јавног градског превоза, првенствено због чињенице да су аутобуси на дизел, због високе емисије штетних гасова, водећи загађивачи градског ваздуха.

За сада је велепродајно тржиште КПГ-а у Србији базирано на индустријским потрошачима који га махом користе као енергент. КПГ је, одмах после природног гаса из гасовода, најекономичнији енергент у индустријској производњи.

БОНУС ВИДЕО: