На конструкционом развоју модела предузеће Југоимпорт-СДПР започело је још 2008. године када је функционални модел „Лазар БВТ" први пут приказан јавности на сајму наоружања и војне опреме у Београду „Партнер" 2009. године. Упоредо са бројним промоцијама овог модела у Југоимпорту су радили на унапређеној верзији прототипа „Лазар 2" који је јавност први пут приказан на „Партнеру" 2013. године.

Након бројних испитивања и побољшања одлучено је да се се крене у израду „нулте серије" под називом „Лазар 3" која је свечано предата Војсци Србије у децембру 2018. године.

Фото:Профимедиа

 

Данас се „Лазар 3" у односу на бројну светску конкуренцију сматра инфериорнијим, првенствено због масе, слабог мотора од 500 КС, недостатка амфибијских својства и још увек неконципиране куполе са топом калибра 30 мм која има могућност гађања у покрету. Такође, на почетку друге деценије 21. века топ калибра 30 мм сматра се застарелим а тежи се ка топовима од 40 мм и већег калибра. Критички део српске јавности очекује уклањање ових недостатака, односно побољшану верзију или нови „Лазар 4".

ЛАЗАР 3 КОНСТРУКЦИЈА:

Погонска група од свих осам точкова 8x8 поседује независно вешање и обезбеђују висок степен мобилности возила. Све осовине су погонске док су прве две управљачке.

Фото:Јутјуб принтскрин/Yугоимпорт СДПР

 

Возило је опремљено са 3 перископа за командира и возача, такође поседује бочна врата која служе за улазак и излазак возача и командира, чланови посаде у задњем делу имају излаз у виду аутоматске хидрауличне рампе, рампа се може активирати из простора возача као и дугметом у простору посаде. И возач и командир имају поклопац изнад својих простора. Поклопац возача се забрављује у три положаја од којих један служи за вожњу при отвореном поклопцу.

Може бити масе од 24 до 28 тона, у зависности од задатка, наоружања и типа заштите. Возило је опремљено системом продужене мобилности који у случају оштећења гума омогућава наставак кретања брзинама до 50 км/х.

ЛАЗАР 3 ПОДСИСТЕМИ:

Кључни елементи на возилу Лазар 3 састоје се од увозних компонената, попут америчког мотора марке ЦУММИНС ИСМ500 500 КС, увозне трансмисије, односно мењача амерички фирме марке АЛЛИСИОН 4500 СП, независно вешање увезено је од ирске фирме "Тимонеy" модел Т900. Од увозних делова поседује системе попут: кочионог система, управљачког, хидрауличног електричног. Такође поседује вентилацију, климатизацију, АБХО заштиту.

Може се опремити додатном опремом као што је: Систем за аутоматско гашење пожара, централни систем за надувавање гума (ЦТИС), витло 10 т, систем за интерну комуникацију, видео систем возила.

Предвиђено главно наоружање планирано је такођер из увоза, а чинила би га даљински управљиве руске борбене куполе, док се само израда оклопног тела и састављање врши у домаћој радиности у фабрици Борбени сложени системи у Великој Плани .

ЛАЗАР 3 ЗАШТИТА-ОКЛОП:

Основна заштита:

  • Балистичка заштита са свих страна возила Ниво 3 Станаг 4569
  • Балистичка заштита са предње стране возила Ниво 3+ Станаг 4569
  • Противминска заштита Нивои 3а и 3б Станаг 4569

Додатна заштита (на захтев корисника):

  • Балистичка заштита са свих страна возила Ниво 4 Станаг 4569
  • Балистичка заштита са предње стране возила Ниво 5 Станаг 4569

Фото:Јутјуб принтскрин/Yугоимпорт СДПР

 

ЛАЗАР 3 ОСНОВНЕ ДИМЕНЗИЈЕ И МАСА:

  • Дужина 7.92 м
  • Ширина 2.95 м
  • Висина (без ДУБС-а односно Куполе) 2.32 м
  • Клиренс 0.42 м
  • Предњи прилазни угао 45°
  • Задњи прилазни угао 38°
  • Траг точкова 2.53 м
  • Размак осовина 1.5 м – 1.8 м – 1.45 м
  • Запремина моторског простора 5 м3
  • Запремина просстора посаде 15 м3
  • Борбена маса возила (у зависности од мисије и заштите) 24 до 26 тона
  • Максимална маса возила 28 тона

ЛАЗАР 3 ПЕРФОРМАНСЕ:

  • Максимална брзина возила 110 км/х
  • Подужни нагиб 60%
  • Бочни нагиб 30%
  • Вертикална препрека 0.55 м
  • Ров 2 м
  • Радијус заокретања 11.5 м
  • Водена препрека 1.6 м

СЕНЗОРСКИ БЛОК:

  • Дневни канал (ЦЦД камера)
  • Ноћни канал (Термовизијска камера)
  • Ласерски мерач даљине

Фото:Јутјуб принтскрин/Yугоимпорт СДПР

 

ЛАЗАР 3 НАОРУЖАЊЕ:

Може бити опремљен различитим врстама наоружања попут:

  • Даљинско управљиве борбене станице (ДУБС) 12,7 мм
  • Даљинско управљиве борбене станице (ДУБС) 20/3 мм "Кербер"
  • Аутоматског топа 2А42 30 мм.
  • Аутоматског топа 32В01 30 мм
  • Два аутоматска топа Прага 30мм и 4 лансера против-оклопних ракета "НОВА"
  • Опремљен је са 4-6 димна лансера.

Број чланова посаде зависи од задатка и наоружања којим је возило опремљено. Када возило има ДУБС 12,7 мм број чланова посаде је 12 (командир, возач, нишанџија + 9 чланова). У случају уградње куполе број чланова посаде се смањује за један (командир, возач, нишанџија + 8 чланова).

Возило такође поседује и пушкарнице које омогућавају да војници који се возе дејствују из стрељачког наоружања на потенцијалне претње и помогну визуелним уочавањем. Пушкарнице су заштићене балистичким стаклом.

ВОЈСКА СРБИЈЕ: Обука на борбеним возилима Лазар 3.

КОРИСНИЦИ:

  • Србија - Жандармерија - 12 возила.
  • Србија - Војска Србије - 18 возила. У току испорука још 12
  • Туркменистан – За сада непозната количина купљена 2020/21. године. Прва два возила испоручена средином 2021. године.

БОНУС ВИДЕО:

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Нпортал.рс".