Настала је услед потребе за новом, брзом и покретном самоходном хаубицом која ће заменити стару. Конструисана је на основу топа-хаубице 152 mm M84 НOРA-A са новим калибром 155 mm, монтираног на камион КамАЗ-63501 или ФAП-2632 са погоном 8x8. Уместо овога, могућа је и уградња топа Д-20. Једну батерију "Нора" чини шест Самоходних хаубица, једно до два возила за превоз и претовар муниције, типа КамАЗ-43118 са погоном 6x6 и једно возило специјализовано за извиђање.

2006. почела активна производња.

Поседује комплетну оклопну заштиту за посаду, оруђе и борбени комплет муниције против пешадијског наоружања и шрапнела, а повећана је и отпорност платформе на нагазне мине. Веома битне чињенице су повећање степена заштите резервоара за гориво и складишта за муницију - две критичне тачке сваког оклопног возила, укључујући ту и тенкове.

Фото:Јутјуб принтскрин/Министарство одбране и Војска Србије

 

НОРА Б-52 уведена је у наоружање 2019. године.

Средина осамдесетих година у Југославији је у војном смислу била карактеристична, између осталог и по интензивном развоју артиљерије. Код артиљерије, после увођења хаубице са топом М84 калибра 152 mm, кодно име НOРA-A у наоружање JНA, настављен је развој у складу се техничко - тактичким захтевима тог времена. Један од захтева је био и да домет у односу на оригинално оруђе буде подигнут са 17.410 метара на 24.000 метара, али су тражени резултати премашени и достигнуто је 28.500 метара

Самоходна варијанта НOРA-Б донела је признање и потврдила статус авангарде југословенским артиљеријским стручњацима. Taj концепт се примењује и данас, и према њему предузеће Југоимпорт СДПР производи нови и модернизовани модел самоходне хаубице - Нора Б-52.

Нора-Б представља и прво решење у светским размерима у тзв. отвореној уградњи хаубице на платформу са точковима. Тиме је начињен значајан заокрет у односу на до тада усвојен концепт самоходног оружја куполне уградње.

Фото:Јутјуб принтскрин/Министарство одбране и Војска Србије

 

Оригинални концепт развоја самоходне хаубице НOРA-Б ослањао се на програм конверзије руског топа 130 mm M-46. Taj програм је подразумевао уградњу конвертованог топа калибра 152 или 155 mm са цеви дужине 45 калибара на шасију камиона велике проходности - ФAП 2832. Кориштењем аеродинамички оптимизоване муниције са гасним генератором, осигурано је постизање максималних домета до 39 км. Гасни генератор се сматра једним од успешнијих развојних пројеката југословенске војне индустрије осамдесетих година.

Распадом СФРJ, стручњаци Војнотехничког Института су као резултат анализе савремених трендова у развоју артиљеријских оруђа и потреба оружаних снага СРJ, током деведесетих година наставили развој у сегменту подсистема метка са сагоривим моноблок барутним пуњењем. Такође, тражили су и ново решење за затварач са системом самозаптивања барутних гасова и ротационим носачем.

„Југоимпорт СДПР“ је крајем деведесетих година препознао развојни и производни потенцијал као и значајну шансу за продор на светско тржиште самоходних оруђа. Фирма је уложила напор који је резултовао развојем значајног савременог оружја. При томе је задржан и основни концепт уградње оружја на шасију са точковима. Савремена самоходна хаубица носи ознаку НOРA-Б52К1, и представља резултат вишегодишњих максималних напора пројектног тима. Читав пројект је финализиран у предузећу "Лола-систем", a уз пуни ангажман и сарадњу са више српских водећих предузећа одбрамбене индустрије.

Фото:Јутјуб принтскрин/Министарство одбране и Војска Србије

 

НОРА Б-52 карактеристике:

• Основно наоружање: топ 155 mm
• Помоћно наоружање: - митраљез 12,7 mm са турелом
• Бацачи димних кутија

• највећа брзина кретања по равном асфалтном путу ≥ 80 km/h

• највећа брзина кретања по равном макадамском путу ≥ 40 km/h
• ров ширине ≥ 1600 mm
• највећи уздужни нагиб ≥ 50%
• највећи попречни нагиб ≥ 20%
• аутономија кретања по равном путу (асфалтном или добром макадаму) до 500 km
• дубина воденог газа ≥ 1,0 m
• висина вертикалне препреке ≥ 0,50 m
• минимални радиус окрета ≤ 16,6 m
• пређени пут са оштећеним пнеуматицима до 50 km

НОРА Б-52 посада:

Нора Б-52 за функционисање тражи посаду од свега пет људи (командир, нишанџија, возач и 2 послужиоца), док је раније за самоходну хаубицу била потребна посада од десет људи. Овиме се увелико смањује број припадника оружаних снага и трошкови њихове обуке, с обзиром на чињеницу да је обука људства дуготрајна и скупа. Економска прихватљивост се повећава и једноставношћу одржавања оваквог облика самоходне артиљерије.

Самоходна хаубица је битна из више разлога:

Фото:Јутјуб принтскрин/Министарство одбране и Војска Србије

 

Због своје покретљивости омогућава брзо самостално премештање са једног краја бојног поља на други, такав облик артиљерије има велику брзину заузимања ватреног положаја, могућност непрекидне комуникације и размене свих релевантних података o циљевима, личним положајима и другим факторима, са свим елементима борбеног поретка, као и непрекидну комуникацију са свим командним нивоима,
брзо израчунавање елемената гађања, велику брзину гађања уз могућност маневра ватром.

Информатичка опрема:

Једна од најважнијих одлика модерних самоходних хаубица је и тзв. „мрежно централизовано ратовање“ енгл. network centric warfare. Taj концепт се заснива на потпуном информатичком мрежном повезивању свих делова водова на бојишту који обично комбинују сва три вида оружаних снага: копнене војске, ваздухопловства и морнарице и речне морнарице. Такође, умрежени су сви расположиви сензори извиђачких јединица, јединица у непосредном контакту са непријатељем, као и јединица за ватрену и логистичку подршку. Тиме је створена јединствена виртуална слика бојишта која значајно повећава оно што се у западној војној пракси назива у слободном преводу „увидом у борбену ситуацију“ енгл. situation awareness.

Овиме се знатно:

- убрзава комуникација,
- повећава динамика операције и
- омогућава боље искоришћавање ватрених могућности мањег броја савремених борбених система.

 

За још вести запратите нас на нашој званичној Фејсбук страници - будимо "на ти".

Нова димензија новости, ваш "Nportal.rs".